Fru fet
Jag har grävt en ny perennrabatt och satt upp en rosenbåge i anslutning till denna-den skall förbinda den nya och den gamla rabatten. Min make är måttligt förtjust i rosor (till skillnad från mej ) så jag har lovat att hitta en så taggfri klättrare som möjligt..Vad har ni för förslag? Den skall helst vara ljust rosa och helst lukta (men man kan väl inte få allt)..Det blir en "romantisk" rabatt - klematis (alpin-)och rosor på båge, och perenner (hittills har jag silvrig höstanemon, nepeta, kaukasisk förgätmigej-men det skall bli mer) och en mossros, "cristata". Vill även gärna ha förslag på andra bra och fina perenner!
Zon 2-3, söderläge med full sol (ej mot vägg dock). smile.gif smile.gif
Kajsa
Zephirine Drouhin
Denna sägs vara utan taggar, men är ceriserrosa. Men ska den upp på en rosbåge är den bra, ca 3 m hög. Doftar och remonterar. Zon 4 bra med
lite köldmarginal.

Annars titta på Flora Linnea på dessa som bara har lite taggar
Mme Alfred Carriere ljust rosa, doftar och blommar hela sommaren
zon 3 och blir ca 4 m hög.

Johanna Röpke också ca 4 m, ljust rosa men blommar en ggn zon 3
Enda nackdelen med de två sista är väl att en riktigt kall vinter ligger man
på gränsen att dom kan frysa ner.
New Dawn är annars ljusrosa, silvrig så fin men har taggar, zon 5.
Monarda
Jag har en bourbonros som heter Zéphirine Drouhin. Den har ingar taggar, doftar och har en klarrosa färg.
Agata Christie skrev om denna ros i en av sina detektivromaner och använde ljust den taggfria egenskapen för att sätta dit mördaren
fruberglund
Jag gillar Veilchenblau som jag köpte i år men den är nog mer åt lila hållet, söta små blommor på i alla fall. Sägs vara taggfri.

Veilchenblau

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon