Stream
Hej!

Jag har fått jättefina blommor (färger) på de lejongap jag sådde i våras,
men är det någon vits att samla frön till nästa år? Jag vill gärna att de
isåfall blir samma färg som de plantor jag plockar ifrån i år wub.gif

Sorten heter: Antirrhinum majus (vanlig lejongap?)
Det är en påse från Coop (Frökompaniet).

/Therése
Zazu
det blir inte samma färg om du tar frön eftersom de korsar sig med varandra, vill du ha samma färg så kan du gräva upp och ha plantorna inne över vintern, eller så kan du ta sticklingar och övervintra dem inne.

mvh zazu
Stream
Åhh, övervintra.. Men hurdå? Jag har inget vidare svalt ställe att förvara de på..
Zazu
jag tror de går att övervintra som krukväxter, gärna då med extrabelysning, om det är möjligt.

mvh zazu
Stream
Måste provas, extrabelysning har jag gott om rolleyes.gif Tack för tipset!
Eva i Skåne
Vilken zon bor du i?

Här nere i Skåne är det ganska vanligt att lejongapen övervintrar ute i rabatten. Säker kan man inte vara, men har du många kan du ju alltid låta någon planta stå kvar och kanske täcka den med lite löv över vintern.

Lycka till. smile.gif
Eivor på Väddö
Jag har jättefina lejongap som överlevt två vintrar i rabatten utan några som helst åtgärder. De står rätt så torrt i en sluttning. Och så självsår de sig så det kommer nya också. Jag bor i zon 3/4 10 mil norr om Stockholm, vid Ålandshav.
Stream
CITAT (Eva i Skåne @ 22-08-2005, 22:32)
Vilken zon bor du i?

Här nere i Skåne är det ganska vanligt att lejongapen övervintrar ute i rabatten. Säker kan man inte vara, men har du många kan du ju alltid låta någon planta stå kvar och kanske täcka den med lite löv över vintern.

Lycka till.  :)

Jag bor i zon 5 (Umeå) och har gott om Lejongap tongue.gif
De som står i rabatten kan få stå kvar och de stackarna
som fortfarande står i kruka är ju smidigt att plocka in smile.gif

Tack!

/Therése
Stream
CITAT (Eivor på Väddö @ 23-08-2005, 00:05)
Jag har jättefina lejongap som överlevt två vintrar i rabatten utan några som helst åtgärder. De står rätt så torrt i en sluttning. Och så självsår de sig så det kommer nya också. Jag bor i zon 3/4 10 mil norr om Stockholm, vid Ålandshav.

Alltså, jag ska helt klart prova att övervintra. Överlever
inte "mammaplantorna" så kanske de frösår sig så att
det kommer nya ändå smile.gif Förhoppningsvis i samma fina
färger som nu..

/Therése
lilla mamma
Många lejongap har varit mycket lik sina frösådda mödrar när jag sparat fröer.

Ni ska bara se hur vackert Väddö är där Eivor huserar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon