Full version: Mullbär - hjälp!
ester
Min man, som kommer från södra europa, har länge pratat om bär han åt som barn. Björnbär, fast utan "stenar" i. Jag gissade på svarta mullbär och har köpt hem en påse frön. Ett 50-tal små växter har tittat upp, men nu har jag fått veta att det inte alls är buskar med svarta bär utan träd ohmy.gif
Jag tänkte ha, vad jag trodde var buskar, som någon form av häck mellan min blomsteräng och hästhagen, för att dölja fårstaketet.
Kan jag öht ha mullbär hemma? Bor i Alingsås utanför Göteborg. Växer de snabbt eller långsamt?
Vad gör jag nu? Har försökt odla björnbär från frö (vi har inga sniglar så jag frösår istället för att köpa plantor) men misslyckats.
Åsa, mälardalen zon 2
Svart mullbär (Morus nigra) är härdig i zon 1-2. Blir ett lite mindre träd här i sverige. Bör gärna odlas i skyddat läge, passar även bra att spaljera. Tyvärr kan det ta lång tid innan de sätter frukt, ibland tar det 15-20år innan man får hyfsad skörd.

Jag vet inte hurpass utsatt växtplatsen är men har du 50-talet småplantor så kan du ju experimentera lite, prova plantera några och se om de trivs på den platsen du hade tänkt dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon