Oboen
Vad i jösse namn är detta för en larv??? Faktiskt hela 70mm lång, giftgrön med starkt röda snedstreck längs hela larvens båda sidor. Taggen baktill ser riktigt farlig ut, framtill har den utputande knanppformad mun. Kan väl omöjligt vara en fjärilslarv dom brukar vara max 45mm?
Hade aggressivt beteende mönster då jag fångade in den i trädgården idag men vem skulle inte ha det när man blir infångad.

Oboen zon1 Skåne

oboen zon1
Gossen Ruda
En vanlig ligustersvärmarlarv. Kan bli uppemot 1 dm. Släpp ut den igen, fjärilen är vacker.
Oboen
Tusen tack för ditt svar! Fick såå dåligt samvete att hålla den fången så nu har jag släppt ut den igen, hoppas på att få se den kläckas jag älskar ju fjärilar!

Oboen zon1 Skåne
Susanna
Jag hade flera stycken av dom där i en syrenbuske förra sommaren. De hann äta halva busken innan jag upptäckte vad som var på gång. Jag bar bort dem till andra sidan ett fält för säkerhets skull tongue.gif . Men det är som du säger, de är riktigt aggresiva!
Pricken
Hej!
Det är en fin krabat - aggressiv är den nog inte, däremot kanske angelägen att rädda livhanken och sprattla sig loss. Bra grej att veta är att den där taggen bak är karaktäristisk för alla svärmare. Har larven - som brukar vara rätt stor - en tagg på rumpan så är det en svärmare av något slag. Stor skymningssvärmare till exempel ser enorm ut, grön med gula fina prickar och en knallröd tagg. Mycket tjusig.
Ann
Susanna
Jo det är en ganska fin krabat faktiskt. Fast jag tyckte de var lite läskiga när vände och vred sig och hade sig.... rolleyes.gif Vad är egentligen en svärmare? Någonting helt annat än en fjäril? Jag kan ingenting om detta som märks!
Oboen
.... eventuellt finns svaret i denna länk som jag hittat efter att ligustersvärmaren var identifierad MYCKET intressant läsning om alla möjliga kryp i naturen! smile.gif

http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=...ory=Sommerfugle

Oboen zon 1
UglyCute
Sånna har jag mördat. Im evil. Nej då men de har tillsammans med kålfjärilslarverna ätit upp halva trädgården mad.gif
Gossen Ruda
CITAT (Susanna @ 23-08-2005, 21:03)
Jo det är en ganska fin krabat faktiskt. Fast jag tyckte de var lite läskiga när vände och vred sig och hade sig.... rolleyes.gif Vad är egentligen en svärmare? Någonting helt annat än en fjäril? Jag kan ingenting om detta som märks!

Svärmare är en familj fjärilar, för det mesta stora. Kännetecknade av en kraftig spolformig kropp och för det mesta smala långa framvingar och betydligt kortare bakvingar. Likaså har dom lång sugsnabel och kan på kolibrivis hålla sig svävande framför blommor. Larverna har i dom flesta fall ett analhorn längst bak.

Dom flesta är kraftfulla flygare vilket inte minst visas av att av dom 16 arter som påträffas i Sverige är det 6 som som kommer flygande från sydeuropa och nordafrika. Dessa kan inte övervintra här. Familjen är talrikare i södern och tar man hela Europa och nordafrika finns här 30 arter.

Det finns både dag och nattflygare. Den största svärmaren som påträffas i Sverige är dödskallefjärilen som är en grann sak med mycket gula teckningar och en vingbredd på upp till 14 cm. Försöker ofta tränga in i bikupor för att suga honung men det brukar sluta illa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon