Full version: löss löss löss
godivaex
Hej och *snyft* sad.gif

Jag blir inte av med bladlössen på mina krukväxter. Har vattnat och sprayat med Pyrex och de försvann, men så idag hittade jag en hel koloni gömd på en gren på min fina blomande fakirblomma! Rakt in i duschen med den... och sen spårade jag de överallt på mina fina krukväxter, som faktiskt borde må ganska bra. För de får ekologisk näring och vatten och massa kärlek!

Vad ska jag göra för att bli av med dessa hemska saker? Klippa ner är inte aktuellt i alla fall inte nu när flera blommar. Doftrankan stenvägrar jag att klippa ner för den är 8 år gammal och blommar varje år! Jag har ca. 10 olika krukväxter.

Hjälp! Vad ska jag göra för att lössen inte sk trivas. Vattna mer/mindre, eller mer bekämningsmedel som gör ont i hjärtat att använda? Alla tips mottages tacksamt.

Till saken hör att jag och min kille bor på 28 m2 och inte har något utrymme över. Inga andra fönster heller...

Tack på förhand!
Erika
Gillan
CITAT (godivaex @ 22-08-2005, 19:27)
Hej och *snyft* sad.gif

Jag blir inte av med bladlössen på mina krukväxter. Har vattnat och sprayat med Pyrex och de försvann, men så idag hittade jag en hel koloni gömd på en gren på min fina blomande fakirblomma! Rakt in i duschen med den... och sen spårade jag de överallt på mina fina krukväxter, som faktiskt borde må ganska bra. För de får ekologisk näring och vatten och massa kärlek!

Vad ska jag göra för att bli av med dessa hemska saker? Klippa ner är inte aktuellt i alla fall inte nu när flera blommar. Doftrankan stenvägrar jag att klippa ner för den är 8 år gammal och blommar varje år! Jag har ca. 10 olika krukväxter.

Hjälp! Vad ska jag göra för att lössen inte sk trivas. Vattna mer/mindre, eller mer bekämningsmedel som gör ont i hjärtat att använda? Alla tips mottages tacksamt.

Till saken hör att jag och min kille bor på 28 m2 och inte har något utrymme över. Inga andra fönster heller...

Tack på förhand!
Erika

Nu är jag säker på att det blir ramaskri, men jag brukar fylla en
balja/kar med varmt vatten och ganska rikligt med såpa och
bada växterna i. Till 99% funkar det och växterna har hitintills inte
tagit skada smile.gif
Så har jag gjort de sista 15-20 åren ohmy.gif
Sulawesii
CITAT (Evgeni @ 22-08-2005, 19:34)
Nu är jag säker på att det blir ramaskri

biggrin.gif När jag läste detta tänkte jag att undra vad för farliga ting Evgeni besprutade sina växter med.... men, det var ju ingenting sådant alls!
Det var väl en bra idé! Inga ramaskri här inte smile.gif .

** Har själv inga bra förslag. Mer än att man ska bespruta en andra gång inom två veckor (är det väl?), så att man får med de som är larver (eller vad de är) när man sprutar första gången.
pejori
här skriks det inte heller smile.gif
använder också såpvatten, fast jag blandar i sprayflaska biggrin.gif
Bobbo
Hej!

Har varit med om samma sak. Fick löss på mina älsklingar för ett år sen. Fick kasta hälften av dom, och resten sprjeade jag med såpavatten. Och ny nyligen hade det hänt igen sad.gif Denna gången har jag sprejat med pyrex och dessutom satt ner provado-pinnar i jorden. Så nu får vi se vad som händer.
En annan sak också.....När jag upptäckt lössen putsade jag även alla fönster där blommorna stått och torkade med såpavatten överallt. Diskade alla ytterkrukor med såpa också.
Ett himmla jobb vart det med helt klart värt det.
Lycka till och skriv gärna hur det går.

MVH Bobbo
godivaex
Jo jag har också försökt att dränka de j*****na! Men såpa tänkte jag inte på att använda. Jag ska prova igen nu när den värsta desperationen har lagt sig! Men det får bli till helgen jag diskar och sprutar blommorna och dess omgivningar...

Ska man slänga i lite rödsprit i såpvattnet? Vad är det för skillnad på Pyrex och Provado?

Men varför blir blommorna attackerade? De borde ju må ganska bra för jag sköter om de ganska bra tycker jag.... wub.gif

/E
pejori
CITAT (godivaex @ 23-08-2005, 08:47)
Jo jag har också försökt att dränka de j*****na! Men såpa tänkte jag inte på att använda. Jag ska prova igen nu när den värsta desperationen har lagt sig! Men det får bli till helgen jag diskar och sprutar blommorna och dess omgivningar...

Ska man slänga i lite rödsprit i såpvattnet? Vad är det för skillnad på Pyrex och Provado?

Men varför blir blommorna attackerade? De borde ju må ganska bra för jag sköter om de ganska bra tycker jag.... wub.gif

/E

ja. du kan ha i rödsprit också smile.gif smile.gif
provado tycker jag tar fler kryp än pyrex smile.gif
provado + tar dessutom spinn smile.gif wub.gif
Bobbo
Pyrex är ett sprej och provado är pinnar man sticker ner i jorden i förebyggande syfte sa dom på blomsterlander. Ringde och frågade dom när jag drabbats av lössen för andra gången.
På blomsterlandet sa dom att innan man kan sätt ner provado i jorden måste man blivit av med ohyran. Dom sa att provado gör att växten blir giftig(inte mot oss ller djur) för ohyran.
Så jag gjorde så att jag sprejade mina växter med pyrex 2 gånger och sen petade jag i provado pinnar i jorden.

Hoppas det fixar sig smile.gif
kristerh
CITAT (Bobbo @ 23-08-2005, 11:13)
Pyrex är ett sprej och provado är pinnar man sticker ner i jorden i förebyggande syfte sa dom på blomsterlander.
På blomsterlandet sa dom att innan man kan sätt ner provado i jorden måste man blivit av med ohyran.
Hoppas det fixar sig smile.gif

Provado finns som spray oxså, 2 sorter dessutom wink.gif
De verkar ju inte speciellt kunniga på blomsterlandet wink.gif
provadopinnarna sticks ner i jorden just för att bli av med ohyran, varför skulle man sätta ner dem efter att man blivit av med ohyran wink.gif
annat än i förebyggande syfte.
krister
Bobbo
det var vad dom sa till mig på blomsterlandet, men vad vet dom.
pejori
CITAT (Bobbo @ 23-08-2005, 13:19)
det var vad dom sa till mig på blomsterlandet, men vad vet dom.

kristerh har rätt. smile.gif smile.gif
lita inte på blomsterlandet i det fallet wub.gif wub.gif
iscah
är det nån som har ett bra ungefärligt recept på hur mycket såpa och sprit man ska blanda i vattnet? har fått löss på en blomma som hängt ute som det är dax att ta in och vågar inte riktigt bara blanda på måfå.

mvh Jess
pejori
jag kör ett på tre ungefär wub.gif wub.gif
tre delar vatten och en del av såpa och sprit wub.gif
iscah
vielen dank! smile.gif
Carex
Hum, menar ni sådan där ritkig såpa eller går det bra med diskmedel? Jag provade diskmedel och det tyckte mina plantor inte alls om. Det var för några veckor sedan men nu tycks de ha hämtat sig någorlunda så jag kör på Provado istället.
yenny
CITAT (Carex @ 24-08-2005, 01:16)
Hum, menar ni sådan där ritkig såpa eller går det bra med diskmedel? Jag provade diskmedel och det tyckte mina plantor inte alls om. Det var för några veckor sedan men nu tycks de ha hämtat sig någorlunda så jag kör på Provado istället.

Riktig såpa ska det vara... inte diskmedel!
m-l södra halland
Såpsprit är ett effektivt medel mot allehanda skadedjur.
Såpsprit finns att köpa på Apoteket, men måste oftast förbeställas. Apotekets såpsprit är koncentrerad och måste spädas. Man kan lätt blanda sin egen såpsprit som då blir bruksfärdig och kan förvaras på flaska

Såpsprit
4 teskedar Såpa (gul eller grön)
2 teskedar T-röd
1 liter vatten

Såpsprit från Gröna Rum på TV
Koka upp 1 liter vatten och 4 dl grönsåpa i en kastrull. Låt svalna
och blanda i ½ liter T-sprit. Häll
över blandningen i en 10-litershink och fyll upp med vanligt vatten tills hinken är full. Sätt lock över
hinken och använd hela sommaren. Spruta på kvällarna brukar
vara bäst …
Annelie32
Alltså jag fick ulllöss en gång när jag köpte en kakus på affären och då gjorde jag så här

jag blötte upp två provado pinnar i vatten

sedan köpte jag spryaburk

sedan sprayade jag hela växten tills den va helt genomdränkt i provado
då vattnade jag växten med provadovatten och sedan satte jag ned två pinnar i jorden

har inte sett till en enda ullöss men så ger jag alla mina växter provado en gång i månaden.
kristerh
CITAT (Annelie32 @ 24-08-2005, 12:52)
men så ger jag alla mina växter provado en gång i månaden.

Provadopinnarna innehåller gödning oxså så det är nog inte helt fel.
krister
Carex
Blir inte ohyran resistent om man använder en särskild sorts bekämpning för ofta?
kristerh
CITAT (Carex @ 25-08-2005, 14:05)
Blir inte ohyran resistent om man använder en särskild sorts bekämpning för ofta?

Nej det tror jag inte, har aldrig hört talas om det wink.gif
krister
godivaex
Hej igen!

Efter att idogt ha gått in för att utrota lössen, med fingrar och dränkning, blev tillslut vardagen övermäktig. Orkade och hann inte helt enkelt. Jag blev tvungen att slänga 3 kryddväxter. Klämningen verkade ge resultat för jag hittade tillslut inga fler...

Men.... nu när vi kom tillbaka från en veckas sitaminuten-resa till Bulgarien, var en blomma fullkoligt överhopad av löss! Äckligt! Dock var de små, små så min klämning hade i alla fall gjort lite nytta. Så idag har jag gjort såpsprit och sprutat, sprutat, sprutatm samt de blommor som kunde dränkas i handfatet har fått ligga där i vattenbad med såpsprit i. Jag har även tvättat fönsterbräda + fönstret. Såpspriten försökte min kille få tag på hos Apoteket, men expediten sa att något sådant hade de aldrig haft...! Så jag blandade min egen av vatten, grönsåpa och Tenol (hade ingen rödsprit hemma) Får se om blommorna klarar av Tenolen.

Imorgon ska jag köpa Provado och om några dagar upprepar jag spraybehandlingen. Jag ska försöka uppdatera tråden eftersom. Kanske kan det hjälpa någon annan.

Av någon anledning så har persiljan (!) klarat sig och även min oxalis och ev. min fikus (liten, ca 3 dm hög). Även min blomma som heter Annas blomstervagga (tror jag) verkar ha klarat sig.

I Bulgarien hade de för övrigt spikklubbor och änglatrumpeter som växte som perenner. Man blir lite avundsjuk....

Erika - på krigsstigen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon