Sia
Jag upptäckte att idag att jag har som små "maskar" / larver ca 1cm långa på mina tomatplantor. Några tomater var redan sönderätna och en del blad också. Vad är det för något och vad gör jag åt det? Kan jag spola av med vatten+ något "medel"?

Man vill ju inte ha på något giftigt heller så tomaterna inte går att äta sedan....

Tacksam för alla tips!
/Sia huh.gif
Eva i Skåne
Jag har också haft små gröna larver som kalätit bladen, men mina har dock inte tuggat på tomaterna.

Skaka plantan några gånger om dagen och trampa ihjäl larverna som trillar ner.
pisanggoreng
Det låter som sådana som kalasar på min blomsterkrasse..!
Åsa, mälardalen zon 2
Larven på tomat är troligtvis grönsaksfly (sök på forumet så hittas inlägg med bild i + i mitt album över sjukdomar och skadedjur finns den också).

Krasse brukar drabbas av samma larver som kålväxterna drabbas av ex. kålfjärilslarver.
Sia
Så det mest effektiva man kan göra är att skaka plantorna? huh.gif

Jag hade nog hoppats på att det fanns nån typ av Terminator som kunde gå till attack mot dem eller liknande... biggrin.gif

Nåt annat man ska tänka på för att de inte ska trivas onödigt bra, tex torrt, blött, andra växter i närheten etc??? Om jag inte får bort dem på ett par dar, är det då bättre att plocka av alla tomaterna och låte dem mogna inne i fönstret?? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon