Full version: japanska träd
dammkillen
kan man köpa fröer någonstans eller träden i plantaffären?

som t.ex:

japanskt blåregn
ginkgo biloba
japansk lönn

tror ni man kan ha dom i ett växthus i zon 5? laugh.gif
MrNorth
blåregn (både japanskt och kinesiskt) och japanska lönnar har varje plantskola med självrespekt... är osäker på ginko, men har sett det iaf en av plantskolorna i min närhet.

god jakt

/henrik
kristerh
Det vore bra om du kunde skriva var du håller hus wink.gif
men bor du i närheten av stockholm kan jag rekommendera ett besök på zetas vid kungens kurva i södra stockholm.
krister
dammkillen
okej, tack för tipsen
Ludvig Johansson
För riktigt roliga frön så är de bästa chilternseeds i england. De har mängder av mystiska japanska, chilenska, nya zeeländska osv buskar/träd. Sedan har de jättekula/trevliga beskrivningar av växterna också.

Jag köpte en ginko häromdagen på en vanlig krukväxt blom affär här i Skövde för 75kr. De växer dock lite långsamt, och bör vara några år gamla innan de planteras ut eftersom härdigheten då ökat. Här i Skövde zon 3 växer en gammal Ginko, så att ha den i växthus är nära overkill.

Med lite flyt kan din lokala blomhandlare ta hem växter åt dig. Fick tag på två Fatsia japonica för 115kr/st på detta sätt. Skulle jag köpt dem hos Zeta eller beställt hem själv från holland/england/tyskland hade det säkert blivit dyrare.
MrNorth
Jag har själv varit på jakt efter en fatsia, är de härdiga utomhus året runt?

/Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon