Full version: Samlingstrådar
Inga från Närke
Hej

Det finns 4 trådar om sniglar
Det finns 16 trådar om fjärilar
Det finns 6 trådar om insekter (som har en egen Rubrik) Skadedjur o Insekter.

och många många flera om t.ex. samma saker i rubriken. Skulle vi inte kunna enas om att leta på rätt tråd (rubrik) som stämmer överens och fortsätta på denna om det t.ex. handlar om samma ämne.
Det skulle minska inläggen och trådarna att bläddra igenom. Bli inte arga nu, jag vet att jag inte bestämmer här men jag har en åsikt och tycker vi kunde förenkla det lite för alla.
Sedan var denna tråd för vilda djur och inte hundar och katter för det finns en tråd för i Småprat allmänt.
Lika rörigt tycker jag det har blivit i den med hur många trådar som helst fast de i stort sett handlar om samma saker, så vi kunde kanske enas om att samordna där också mera. Det har ju gått bra i Ordass... tråden och i Dagens ros, dagens bild och dagens djur fast det har smugit sig in lite vilda djur där ibland också.
Ja nu har jag sagt mitt och hoppas ni inte sätter igång en häxjakt på mig för att jag har en åsikt.
pejori
förstår inte riktigt hur du menar nu blink.gif blink.gif
du har ju själv lyckats med konsstycket att starta upp en ny fjärilstråd, trots att det redan fanns flera wink.gif wink.gif
även fågel och snigeltrådar har du startat upp, trots att det redan finns.
eller är det rubrikerna som du tycker ska vara på "ditt sätt" , där det framgår vad det är för djur.
och om det sedan finns bilder på skadedjur här, så är det för bildens skull och inte vad för skada den gör, eller?
visar man bara sina foton så ska dom väl inte ligga under skadedjur? huh.gif
JAG tycker inte ditt resonemang förenklar något, snarare tvärt om.
wink.gif
jag tror att det bara leder till att ingen frågar eller visar något, av rädsla för "att göra fel" unsure.gif
Gossen Ruda
Finns både fördelar och nackdelar. Fördelarna har du räknat upp. Nackdelar? Trådarna kan nog bli ganska långa med många sidor vilket kan göra dom svåröverskådliga. Sen ser jag egentligen inget problem i många olika trådar, det viktigaste är nog att man håller sig till ämnet. Om man börjar med att visa en orm och varnar för detta och sen tråden går vidare med fjärilar så kommer ormrädda aldrig att se fjärilarna för dom öppnar aldrig tråden. Men visst skall du få säga din mening utan att man hackar på dig. wub.gif
amaira
Har funderat över det, och tycker såhär, för min egen del.

Trådar blir ju "gamla" också. De jag har läst och som "gått ut", lämnar jag gärna bakom mig.
Gamla bilder tar jag också bort ur albumet så småningom.

Jag tycker nog det är roligare med nya trådar när det "händer något nytt", även om det är inom "samma ämne".

Att det hamnar tamdjur i den här avdelningen, varför inte? Det hela blir vad vi gör det till, så strikta regler tycker jag inte behövs. Och så livat är det inte här inne att det inte får plats lite husdjur också.

Det är ju möjligt att det blir enklare om man samlar trådarna. Men liksom Pejori tror jag att det ändå känns lättare för flertalet, ju färre "regler" som finns.

Kramisar från amaira wub.gif
pejori
ja...det var väl så jag menade också, även om jag inte fick till det som amaira smile.gif smile.gif
det faller lite, om man tänker på att djuren är "färskvara" biggrin.gif
man fått 80 svar i en tråd
sista bilden tagen i okt. sedan ska samma tråd öppnas i april nästa år wink.gif
det käns lite som den inte kommer till sin rätt unsure.gif
en del visar en fjäril dom känner till och andra frågar vad dom fotat smile.gif
svårt att få dom rätt i samma tråd biggrin.gif
Pfaffan
Jag tycker inte om trådar som blir för långa, när de är uppe i 20 sidor och jag inte minns vilken sida jag läst till låter jag det ofta vara istället... jag är nämligen sån att jag måste läsa allt. Jag kan inte bara hoppa in i slutet, vilket jag märker att många gör, och ha åsikter utan att ha läst det ursprungliga inlägget.
Detta är inte specifikt för Odla, utan för den här typen av forum (oavsett ämne) över hela internet.

Problemet med många olika trådar om samma sak, om det är ett problem vill säga, är om de har allt för lika rubriker så att det är svårt att skilja dem åt. Tydliga och unika rubriker är ju alltid att önska.

I övrigt tycker jag att Odla är ett väldigt trevligt och levande forum där jag hittar mycket intressant att läsa om och lära mig.
Att det är så levande hänger på att folk postar saker hela tiden, och om det blir för krångligt att göra och det leder till att antalet inlägg minskar så tror jag att forumet kommer att tappa medlemmar/besökare och det vore synd.
Ett sånt här forum är[U] det pågående utbytet av tankar och information, inte ett försök att gemensamt skapa den perfekta databasen - även om sökfunktionen är mycket, mycket bra. wink.gif

/Pfaffan
AnitaO
Jag förstår hur du menar, och håller med om att det vore lite enklare.
Men problemet är ju som några också påpekar att trådar blir gamla och inaktuella.
Och hur långt tillbaka i tiden man ska "rota" blir då en bedömningsfråga, och då tycker ändå alla olika.
Det är många medlemmar, och det kommer nya hela tiden så jag tror att det är svårt att få ett fungerande system dessvärre.
mulle
Och jag igen tycker att forumet har ett alldeles utmärkt fungerande system.

Du kan logga in för att du behöver sakkunnig hjälp - den hjälpen kommer snabbt som attan.
Att söka efter något specifikt i gamla trådar kan visserligen vara knepigt och lite tröttsamt om du får upp en massa träffar med rubriker om allt mellan himmel och jord och inte vet var du ska börja leta. Men då kan du ju ställa frågan öppet så blir du snart hänvisad till rätt tråd.

Den andra sidan av forumet jämför jag med en familjeveckotidning av den gamla modellen.
Du har allt från mitt livs novell, spalten om kärleksbekymmer till fru hjärta, naturrutan, knepiga juridiska problem, dagens vits, suddiga bilder av barnbarn, resereportage, konsumentupplysning, matrecept o.s.v. Det är bara att slöbläddra och läsa i mån av lust och tid och ork och intresse.

Den tredje dimensionen är kontakten med cyberrymden. Jag som inte är speciellt social av mig tycker att det är rätt kul detta med ett forum.
Tjafs ibland - självklart! Men du har betydligt lättare i forumet att välja om du ska bry dig eller inte än t.ex. i kafferummet på en större arbetsplats där det tjafsas minst lika mycket.
Jag rör mig lite också på andra trädgårdsforum i Norden och i USA men Odla har blivit mig kärast eftersom det är så många som du börjar känna igen efter ett tag.

Ändra ingenting, snälla ni!

Mulle
*Felix matte*
CITAT (mulle @ 23-08-2005, 17:10)
Och jag igen tycker att forumet har ett alldeles utmärkt fungerande system.

Du kan logga in för att du behöver sakkunnig hjälp - den hjälpen kommer snabbt som attan.
Att söka efter något specifikt i gamla trådar kan visserligen vara knepigt och lite tröttsamt om du får upp en massa träffar med rubriker om allt mellan himmel och jord och inte vet var du ska börja leta. Men då kan du ju ställa frågan öppet så blir du snart hänvisad till rätt tråd.

Den andra sidan av forumet jämför jag med en familjeveckotidning av den gamla modellen.
Du har allt från mitt livs novell, spalten om kärleksbekymmer till fru hjärta, naturrutan, knepiga juridiska problem, dagens vits, suddiga bilder av barnbarn, resereportage, konsumentupplysning, matrecept o.s.v. Det är bara att slöbläddra och läsa i mån av lust och tid och ork och intresse.

Den tredje dimensionen är kontakten med cyberrymden. Jag som inte är speciellt social av mig tycker att det är rätt kul detta med ett forum.
Tjafs ibland - självklart! Men du har betydligt lättare i forumet att välja om du ska bry dig eller inte än t.ex. i kafferummet på en större arbetsplats där det tjafsas minst lika mycket.
Jag rör mig lite också på andra trädgårdsforum i Norden och i USA men Odla har blivit mig kärast eftersom det är så många som du börjar känna igen efter ett tag.

Ändra ingenting, snälla ni!

Mulle

Instämmer! biggrin.gif
Milex
CITAT (mulle @ 23-08-2005, 17:10)

Vilken suveränt bra jämförelse. Precis så är det smile.gif
Korsord är det enda som saknas.

Jag håller med dig om resten oxå.
mulle
CITAT (Milex @ 23-08-2005, 20:47)

Hm, vi planterar en massa upphoppande cyberväxter i en rutig rabatt i stället...
laugh.gif
Mulle
Milex
biggrin.gif
amaira

"Vad är detta?"- frågor får väl stå för den kluriga hjärngympan biggrin.gif
pejori
CITAT (amaira @ 24-08-2005, 09:01)

"Vad är detta?"- frågor får väl stå för den kluriga hjärngympan biggrin.gif

japp...eller döp alla roliga spel till korsord biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Inga från Närke
CITAT (pejori @ 22-08-2005, 21:10)
du har ju själv lyckats med konsstycket att starta upp en ny fjärilstråd, trots att det redan fanns flera wink.gif  ;)
även fågel och snigeltrådar har du startat upp, trots att det redan finns.
eller är det rubrikerna som du tycker ska vara på "ditt sätt" , där det framgår vad det är för djur.
och om det sedan finns bilder på skadedjur här, så är det för bildens skull och inte vad för skada den gör, eller?
visar man bara sina foton så ska dom väl inte ligga under skadedjur? huh.gif
JAG tycker inte ditt resonemang förenklar något, snarare tvärt om.
wink.gif
jag tror att det bara leder till att ingen frågar eller visar något, av rädsla för "att göra fel" unsure.gif

Jag startade upp en fjärilstråd som jag kallade ”Fjärilar – Samlingspunkt för alla” och jag startade upp en tråd som jag kallade ”Fåglar – Gemensam tråd för alla!, jag startade upp en tråd som jag kallade ”Tråd om sniglar – ni får gärna hänga på” för att eventuellt skapa en tråd som innehåller endast detta och att alla kunde lägga sina svar därunder för att lättare söka.

Tag t.ex. om fåglar som du tog upp. Det finns endast min tråd som heter i” Rubriken – Fåglar” alla andra har andra rubriker men i inläggen finns ordet ”fåglar”.
Hur sjutton skall man veta om man är intresserad av fåglar att det någonstans i inläggen står om fåglar när rubriken t.ex. heter ”Dagens fluga”, ”Ger mej inte…,” Går det att förebygga”, ”Bara nerver kvar på växterna”, ” Hjälp mig! Mamma fyller 85 år” m.m.

Tyckte det skulle vara enklare att mera renodla trådar med Rubriken vad den innehåller. Skulle den eventuellt blir för lång kan man ju starta ytterligare en med samma Rubrik och nr 2 efter.

I min tråd med Fjärilar där jag frågade klistrar in den frågan här ” Har även en fråga: Kan vi inte enas om Rubrik som t.ex. denna som jag har skapat så man slipper bläddra eller söka ihjäl sig för att hitta t.ex. alla fjärilar?
Skulle även vilja att ni t.ex. gjorde liknande Rubrik m Insekter och liknande Rubik m larver o.s.v så det var lätt att hitta
och där fick jag medhåll klistrar även in detta svaret av en medlem Amaira : Okej, gärna för mig. Men i detta inlägget har hon ändrat sig, vänt kappan eller vad då?

Men OK jag får väl ge mig som många andra när de kommer med nya idéer. OBS! Inte nya regler anser jag, bara lite disciplin.
amaira
CITAT (Inga från Närke @ 24-08-2005, 20:16)
och där fick jag medhåll klistrar även in detta svaret av en medlem Amaira : Okej, gärna för mig. Men i detta inlägget har hon ändrat sig, vänt kappan eller vad då?

Ändrat mig.
Efter att ha funderat på det.
Ledsen att du tar illa upp för det wub.gif .

Ser framför mig denna avdelning med sju trådar som växer och växer, var och en innehållande renodlat Fjärilar, Fåglar, Sniglar, osv.
Det tilltalar mig helt enkelt inte.

Du har en idé om hur du önskar förumet, jag har en annan.
Vad är fel?
wub.gif wub.gif wub.gif
Madeleine1
Jag är tycker bättre om många olika inlägg även om de handlar om ungefär samma sak än att att samla alla inlägg om ett ämne under en rubrik. Det blir så jobbigt när man söker efter något, för då får jag ju bara upp inläggen och har ingen aning om växten/fjärilen/insekten jag frågat om står på sid 2 eller 62... och blir tvungen att bläddra igenom alla sidor. Fram för fler ensides-trådar! tongue.gif laugh.gif

Ibland händer det ju också att trådar känns gamla efter ett tag när det uppstår ordväxling som; Tack för tipset; Så lite så, alltid kul att hjälpa till; Skönt att det finns folk som tycker att det är kul att hjälpa till osv.... smile.gif Då brukar jag rata de trådarna eftersom jag inte har lust att gå igenom ALLA oväsentliga inlägg. Trist i ett sånt läge om tråden vaknar till liv, för då missar jag ju de intressanta bitarna... wink.gif
Väcks däremot en länk till liv efter att ha varit borta en längre tid brukar det ofta vara med ny substans. Då tittar jag in igen.

Däremot tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt på "njutningstrådarna" som dagens bild, dagens djur osv att samla alla under samma rubrik, för då vill jag i alla fall bläddra igenom alla och då funkar det bra att hamna på rätt ställe genom "gå till första olästa".

Mitt tips för att göra det lättare är att vara tydlig i rubriken med vad det handlar om.

Jahaja. Så här använder jag forumet. Jag tycker att det oftast funkar bra som det är, även om jag retar mig på saker och ting då och då. I det stora hela är det suveränt med så mycket bra info, kul människor och fina bilder på ett och samma ställe!! rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon