ester
Nu växer det precis överallt. I år fick jag ändå lova maken att bara så halva fröpåsar och tur var väl det. Har just planterat om alla mina små och då gjort slut på en 25-kilos-säck med jord. wacko.gif

Hos mig växer ett antal nya kryddväxter, bl.a. en perenn basilika, två olika sorters tomater, svart mullbär, närmare 500 gullvivor till min blivande blomsteräng, pumpa, ackleja, något konstigt frösom jag inte vet vad det är och bananpaprikor.
Vad växer hos er?
Ann-Christine
Jag har nästan bara sått perenner i år för jag håller på med en ny rabatt. Jag har tex Akleja, Kinesisk riddarsporre, Porslins och Praktveronica, Kantnepeta, Prickklocka och lite till. Sen har jag frön som jag inte sått än, måste nog ta tag i det i morgon.
Almdalen
Jag har också Akleja, snart färdig för utplantering, Blåkudde, Palettblad, Tagetes och Ringblommor. I morgon skall jag så bladselleri och oregano, kanske sår jag dill och gräslök i krukor. Tycker att krukor är bäst till kryddor, lätt att ta med till stan. Har även ett antal Chilli plantor ca 15 cm.
wub.gif wub.gif
ingegerd
mynta
Perenn basilika??? smile.gif smile.gif smile.gif Vad är det, vilken zon, var hittar man utsäde, villhavillhavillha!!! smile.gif
Mariann
RINGBLOMMOR??? De direktsår jag. Finns det fördelar med att förodla ringblommor? Jag har annars sått perenna nejlikor, dubbel prästkrage, rosenvialer, praktmire, Zinnia, silver njurvinda, cerinthe, luktärter pinoccio-matucana-painted lady-white collier och Malva-Zebrina, rudbeckia-Prairie Sun, vallmo-Flore Plena har kommit i jorden i förrgår.
Jag är stolt över mig själv sleep.gif för i år har jag lyckats bara så några krukor av varje sort, istället för att stå där med miljarder krukor, som iaf jag inte har plats till.
Erika zon 4
Tja nu ska vi se vad som trängs nere i källaren...
Tomaterna 'ildi', 'balkonzauber', 'tjerni princ', 'imur prior beta', vintersöt', 'peter den hållbare' och 'cheerio'.
Peppartomat, chili (frö från förra årets odling vet ej vad det är för sort), sparrisböna, basilika 'genovese' o 'mrs burn's lemon', endiver, physalis, smultron, fikon, gurka minisorten 'pepita' och så har jag tjyvodlat lite ruccola.
Det var allt ätbart det, sen kommer:
Heliotrop, ageratum rosa variant, hänglobelia, grusnejlika, lejongap, sommarrudbeckia låg sort, brokkrage, silvernjurvinda o prästkragen 'crazy daisy'. Ja det var nog alla, tror jag.. biggrin.gif
Det blir väldigt mycket när man har några favoriter och en massa nytt som man vill prova! Är helt galen i odling, det blir bara värre för varje år! blink.gif
Brukar förodla ringblommor och krasse också, men i år har jag fått hejda mig lite.. Har inte plats för nåt mer i källaren nu isf blir hela min tvättstuga en enda barnkammare för små växtbebisar. wub.gif
Har istället sått lite såna frön ute i växthuset, så de förhoppningsvis kommer lite tidigare iaf...
ester
CITAT (mynta @ 13-04-2003, 07:15)
Perenn basilika??? smile.gif smile.gif smile.gif Vad är det, vilken zon, var hittar man utsäde, villhavillhavillha!!! smile.gif

Köpte frön från Impecta. Vild basilika heter den och den skall vara perenn och härdig upp till zon 5.
Ina
Tomater "Ildi", "Zebra Green" och "Dark Red-black". Vanlig paprika och jättepaprika och Jalapeño. Blåsalvia och Underblomma.

Och nu skall jag logga ut och spinna loss på allvar!! laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif
digitalkarin
Hos mej spirar chilipeppar, basilika och tomat, som jag precis satt om i egna krukor. Har just inrett en fin pallkrage, som strax ska berikas med morot och rädisa, och har en till krage som ska få innehålla isbergssallat och persilja. I krukor på altanen blir det mynta, dragon, rosmarin, gräslök, persilja och dill. Ska försöka hinna med mina rosor också, och så en luktärt på friland. smile.gif
Katti med torpet
Vad jag har sått? Ojojoj...
Så långa inlägg får man nog inte skriva. Någon här ovan sa att det bara blir värre för varje år. Jösses då, kan det bli värre än så här? Det är ju första gången jag ger mig in på det där med frösådd och då blev det RIVstart kan man väl säga. Jag blev alldeles hagalen när jag låg sjukskriven och bläddrade i Impectas katalog i höstas. När man sen fick beställa så billigt från STA blev det ju inte bättre. Och som om inte det vore nog dök det så småningom upp lockande fröpåsar upp ute i handeln. Ja, ni förstår nog vad jag menar... Sambon vet inte om han skall sucka eller skratta. Köket är förvandlat till drivhus.
Almdalen
CITAT (Mariann @ 13-04-2003, 07:24)
[color=purple]RINGBLOMMOR??? De direktsår jag. Finns det fördelar med att förodla ringblommor?

Jag vet inte, de blev sådda av misstag, visste inte vilka fröer jag hade i påsen. Nu är det små knoppar i dem så det blir tidig blommning och det kan ju vara trevligt.
biggrin.gif biggrin.gif
Ingegerd
*fialotta*
Jag har nog lite försått mig, men som tur är inte hela påsar.
Listan på frösådder inomhus för mig ser ut som följande:

cerise zinnia (lilliput)
heliotrop
törnrosas kjortel
svartöga (alba)
passionsblomma
aster (pinocchio)
rosenskära
rotselleri
tagetes (safari scarlet)
småblommig tagetes
stäppsalvia (cirrus)
akleja
vitpytta
jätteeternell
färgtistel
Prins gustavs öga (penny black)
vit kantlobelia
hänglobelia i blandade färger

Utöver detta har jag köpt sticklingar av fuchsia och pelargon som jag toppar och gör ännu fler sticklingar av.

Lökar som jag driver är krollilja, dahlia, orientlilja och montbretia.

Ett moment 22 med att älska blommor och därför förkultivera dem är att det blir ingen plats över för krukväxter som blommar NU. wink.gif
*fialotta*
Glömde bort luktärtorna. Dels Daphne som har rosa blad och dels de vanliga blandade färgerna.

Sen har jag också förkultiverat spetskål och prydnadskål.

Puh! Men det var väl allt.

Ska förkultivera squash "di Nizza" också men sen får det banne mig vara slut! tongue.gif
*fialotta*
Jo, just det ja, jag försöker driva incarvillea och gladiolus också.
sanna
Ja suck... sleep.gif

man är väl nog en liten "hetssåare" eller vad man ska kalla det här tillståndet:compulsive sawerkanske...?

Alla dessa plantor och ingen plats...

here we go:
tomater: dansk export, bloody butcher, tiny tim, totem
basilika: mammuth, purple ruffles, "vanliga gröna och röda", minibasilika balkonstar, citronbasilika
rosmarin
salvia
timjan
backtimjan
kamomill
persilja - slät och krusig
mattram
mejram
oregano
pepparmynta
röd rudbeckia
kransborre
blålusern
gurkört
kvanne
röllika
perilla
piplök
vitlök
purjo sommar
purjo vinter
skum kinesisk lök vars namn jag inte vet
gräslök
kinesisk gräslök
vinterportlak
Isört
dill
spenat nores
spenat nyzeeländsk
mangold vanlig
mangold rubarb chard
kålrabbi
broccoli
klockranka
solrosor
brudslöja
lavendel
purpurvinda
vallmo
pensé
kaprifol
riddarsporre

allt är ju inte förodlat, en del har jag redan satt på friland...och lika mycket ska ju ned när den tiden närmar sig...varför kan jag inte få heltidslön som trädgårdsmästare?! Vilken lycka!

Sanna

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon