Full version: Potatisskörd....hur?
Ammari
När ska potatisen in egentligen? Vi skördar direkt från landet nu till våra middagar men hur länge kan de vara i marken?

Tänkte ev lägga in lite i jordkällaren, om det blir kvar senare i höst. Hur ska de förvaras? Vi har kladdig lerjord, ska leran sitta kvar?
Susanna
Är det en sen sort du har? Jag brukar ta upp min under september, oftast tar den ju ingen skada av att ligga kvar i jorden. Blir blasten dålig kan man klippa ner den. Jag brukar skölja av det mesta av lerjorden. Sedan får de torka ordentligt. Jag har ingen jordkällare (lycko dig som har en!), så mina får bo i papperskassar i skafferiet.
Ammari
Hej och tack för svar biggrin.gif

Köpte en tidig sort, tror jag, har för mig att den hette Rocket. Har blivit rätt stora potatisar nu men inget hårt skal....

Vi kör väl på ett tag till och tar upp till husbehov. Bra att kunna skölja av och torka.
marigt
Potatis! jag provade blå congo eller vad den heter, tog upp från en planta men inte mycket under huh.gif , kräver de någon speciell sort jord?
Har lerjord där jag satt dem i år.
visserligen har jag inte stor plats men lite grann är kul att ha. tänkte detta var en kul sort särsklit för mina barn att få blått potatismos!!
smile.gif
mulle
Jag har sågat ett rostigt oljefat i tre delar och bäddat in det i stenbumlingar.
Eftersom jag har hört att blå congo kan vara känslig för kyla satte jag den där i porös kompostmylla, potatisen blev jättefin men den var sen.
Det är en utsökt god potatis och rolig i sin färggrannhet.
Mulle
marigt
Ska plocka upp några till och koka, har inte tänkt på det med kyla under tiden de växer, har bara haft i tankarna att jorden får inte vara för kall när man sätter potatis, har inga oljefat men ideén knycker jag nog, tack för det.
Pirum
CITAT (Ammari @ 23-08-2005, 21:41)
Köpte en tidig sort, tror jag, har för mig att den hette Rocket. Har blivit rätt stora potatisar nu men inget hårt skal....

Jag har inga erfarenheter av att lagra Rocket, annat än som sättpotatis tror jag.

Men för att få "hårdare" skal så slår man av blasten och låter potatisen ligga i jorden i 2-3 veckor innan man tar upp den.

Alternativt kan man ju låta potatisblasten vissna ner av sig själv, och sen vänta några veckor innan man tar upp, men risken finns att om potatisblasten fått bladmögel så kan smittan sprida sig till knölarna också om inte blasten tas bort.

Ta upp potatisen en dag det är relativt torrt, låt dem sedan under nån halvtimme-timme torka på ett lakan eller nåt liknande. Då trillar den mesta jorden bort. Det gör inget om det är lite jord på dem när de läggs in i jordkällaren, men det ska väl inte vara stora klumpar jord antar jag... smile.gif
Susanne i Linköping
CITAT (mulle @ 24-08-2005, 09:34)
blå congo kan vara känslig för kyla

Aha! Det var kanske därför mina blå congo gav så bra skörd i år. De stod i en dubbel pallkrage med huvudsakligen köpejord i, så de hade det varmt och gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon