vihemma
Hej

Har ett problem med en lilablommande buske som jag ärvt av min faster i våras, det finns en bild av den i mitt album för beskådning.

Vill gärna veta:

* Sort.
* Hur den skall skötas.
* Om den är perenn eller om man skall ta fröer från dom utslagna blommorna.

Tackar allra ödmjukast på förhand.
Fenja
Den heter Ballongblomma, Nicandra physalodes och du kan läsa om den här på Den virtuella floran.
Den är inte härdig men perenn så tillvida att den kan övervintras svalt. Fröer tar du när ballongerna som blir efter blomningen har torkat till och blivit bruna.
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Om du inte klipper bort alla frökapslarna så fröar den glatt av sig själv dyker upp lite här och var nästa år och nästa och nästa....

Det får den gärna göra hos mig för jag tycker den är söt.
smile.gif

OBS att den är giftig.
bikiv
Jag sådde Ballongblomma för att ha i växthuset, den skulle motverka trips. Men den växte och växte och fick flyttas ut ifrån växthuset.

Nu är den 1½ meter hög, inte så vacker, (sedan den flyttades) har en ganska tjock bladlös stam. Men blommorna är jättefina så den tänker jag samla frön från till nästa år. Får hitta en bättre plats för den då!

Jag kommer att få massvis med frö... Intresserad? PM:a mig så delar jag med mig!
vihemma
Hej igen.

Tack för dom snabba och informativa svaren smile.gif
Tänk va bra att det finns kunniga personer att fråga när man är osäker.

Jag har lagt till en bild på en stor friväxande Ballongblomma som jag såg i närheten hos en kollega.
Ganska stor, skall plantera om våran innan den tar över helt i en blomlåda. unsure.gif
Irene_L
Tänk på att den är giftig men det är det ju många växter som är. Det man får tänka på att frökapslarna ser roliga ut och kan locka barn som är nyfikna.
mvh
Irene
vihemma
Jo skall passa så att inte små fingrar kommer åt dom unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon