Full version: Frågesport om träd
Cilla
Frågesporten om träd fortsätter. Ny fråga finns inlagd här! Fritt fram för gissningar.
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...42&albumid=8112
Gillan
CITAT (Cilla @ 22-08-2005, 22:23)
Frågesporten om träd fortsätter. Ny fråga finns inlagd här! Fritt fram för gissningar.
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...42&albumid=8112

Har du nån aning om varför jag inte kan se dina foton i
större storlek? blink.gif
mulle
Blixtnedslag?
Mulle
Gillan
CITAT (mulle @ 22-08-2005, 23:01)
Blixtnedslag?
Mulle

laugh.gif laugh.gif .Klart jag kan skratta åt det, men det är sant att jag inte
kan se blink.gif Utan blixtnedslag wink.gif om jag klickar på bilden
kommer ett konstigt ljud och sen är det dött sad.gif

Sorry om jag verkar stendum, men det är jag faktiskt inte wub.gif rolleyes.gif
Fenja
Testa att starta om datorn? Det kanske bara är tillfälligt, det funkar för mig att öppna bilderna.
Mvh
Fenja
Gillan
CITAT (Fenja @ 22-08-2005, 23:14)
Testa att starta om datorn? Det kanske bara är tillfälligt, det funkar för mig att öppna bilderna.
Mvh
Fenja

Tack igen Fenja smile.gif
jegi
Ett annat träd som fällts eller rasat över granen?
Fast det sitter ju några genar kvar ändå.
hmm.. kanske blixten då?
Sagosessa
Svårt. Men jag gissar på att trädet var 2-stammigt (fast tätt ihopvuxet), så har den ena stammen givit vika och lämnat det andra bart. Som siamesiska tvillingar som opererats isär biggrin.gif
Cilla
Jag låter några till gissa innan jag skriver svaret! tongue.gif
askur
Röstar på blixtnedslag. Tror inte på Siamesiska tvillingar med tanke på de grova döda grenar som vätter mot den avfläkta stamdelen.
Big Gardener
Hmm...Om det hade varit blixtnedslag tror jag det hade varit mer bränt i kanterna. Nej, detta ser ut som någon typ av våldsam mekanisk skada och senast hade vi ju Gudrun som ställde till det rejält. Kan det vara så att ett intillliggande träd har fallit mot det och slagit av en större gren eller bara fläkt upp barken på det sättet?
askur
Nu får du berätta, Cilla - jag är nyfiken så jag spricker!
Cilla

Som många av er gissat är detta en åskskada. En ganska typisk sådan. Av skäl jag inte förstår är det inte så ofta som trädet ser brännskadat ut. Det ser mer ut som att en mindre eller gigantisk yxa gått igenom träden.

Åskskador i träd är ganska vanliga, man kan se dem i skogen. Ibland syns det som en spricka i längsled som träden lyckats valla över.

På det här stället stod två tjejer vid bodarna till höger när det small. De klarade sig utan men. När det åskar är träden inget att hålla sig i, men det är bra att det så ofta slår ned i dem och inte i våra hus. Det är bättre att lägga sig under en buske när åskregnen kommer.
Karin i Västergötland
Om jag kommer ihåg rätt uppstår skadan genom att den enorma energin i blixten får vätskan i trädstammen att koka på bråkdelen av en sekund. Häftigt är det i alla fall!
Alpiner i Halmstad
En spännande förklaring.
Tack Karin.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon