LadyAdina
Hör gör ni alla som samlar egna fröer? Hur förvarar ni fröerna? Jag skulle vilja få tag i såna fröpåsar som man köper fröer i, fast tomma förstås. Finns det att beställa någonstans ifrån?
AndreasBlomquist
Många föreslår att man använder tomma filmburkar, såna där svarta med ett grått lock till.. Kanske något som funkar för dig?
Fenja
Kaffefilter är bra, låter fröerna andas så att de inte ruttnar. Testa att söka på fröpåsar det har diskuterats flera gånger innan, så kanske du kan hitta tips där.
Mvh
Fenja
pisanggoreng
Håller med Fenja- kaffefilter är toppen! (och i princip gratis)
Boxer
Prova att vika egna här
flower
eller så här..

noora
Små kuvert fungerar också. Min pappa fick för många år sedan tag på små presentpåsar i mängd. Dessa har varit jättebra som fröpåsar.
LadyAdina
Tack för alla tips!!! biggrin.gif

Jag tror jag måste prova allt för att se vilket som passar mig bäst! (Utom att prova nooras pappas egna småkuvert, förstås! tongue.gif wink.gif Om någon skulle råka springa på mindre kuvert någonstans någon gång, hojta gärna till!)
mulle
Små kuvert finns i blomsteraffärerna, såna man skickar med uppvaktande ord i buketten!
Mulle
LadyAdina
Jaaaa, det gör det ju! biggrin.gif
lyckero
Filatelister (såna där frimärksnissar) brukar också ha små kuvert.
mvh
Lyckero
LadyAdina
Jag funderade på såna också först, men sen fick jag för mig att de är liksom "plastiga" och så har jag fått för mig att frön bör väl inte ligga i plast? Eller går det bra om fröna har torkat absolut helt? I så fall vore ju "frimärkskuvert" perfekt.
Maggan H
Pergamyn/Fröpåse

Transparent/vit pergamynpåse. Storlek: 65x75 mm. För lagring av fröer. Fuktförslutning.

Pergamyn/Fröpåse
Antal: Förp om 50 st
Artikelnr: 50.1013
Pris: 25 kr/förp.

Antal:

Pergamyn/Fröpåse
Antal: Förp om 500 st
Artikelnr: 50.1005
Pris: 220 kr/förp.

Antal:

--------------------------------------------------------------------------------
Althea Trädgård HB; Tel: 0573-500 90; Bjärn 103 Karlanda ; 672 93 Årjäng
Denna webbplats använder cookies.
LadyAdina
Ja, titta, TOPPEN! biggrin.gif Fick för mig att jag hade sökt på Altheas hemsida, men isåfall måste jag ha varit mer än vanligt tankspridd. Tack!
Susanne i Linköping
För den som är snål eller fattig: jag brukar klippa en lagom bit i nedre hörnet av ett begagnat kuvert och vika in sidan och toppen. Hörnet som blir lite dubbelt och klumpigt klipper jag bort, sen tejpar jag sidan. Ibland tejpar jag toppen också, men kuvertpåsarna är ofta så styva att de håller sig stängda av sig själva.
bikiv
Idag fick jag frö (lagda i en kaffefilterpåse) på posten av en av våra kamrater här på Odla (Tack!!!)

På filtret var sortnamnet skrivet. Åhh, vad sugen jag blev att börja så... förpackningen såg så tilltalande ut... estetisk!

Det kommer jag att ta efter! Säkert bra också, som någon tidigare skrivit, för att förebygga mögel.
ingrid fuxwall
När jag plockat fröna förvarar jag dem ute, under tak, ett tag sedan gör jag mina egna påsar - om jag inte varit ful och snott några extra när jag köpt lösgodis (det är billigt och bra).
Tesa
Jag brukar vika egna kuvert....
Ta en fyrkantig pappaersbit och vik den på diagonalen...
Lägg den trekanten som blir sedan med spetsen uppåt och vik in sidorna rakt in tills de når andra sidan med spetsen
Mellan flikarna i spetsen uppåt bildas nu ett bra utrymme att lägga fröer i..
För att stänga så viker man ner "spetsen" och stoppar in den i de yttre av sidflikarna..
Vips..ett litet prydligt frökuvert...bara att skriva namn på...
Nån som förstod nåt??

Blockkub brukar jag använda till småkuvert...perfekt och finns i många fina färger...

Boxer
CITAT (Tesa @ 27-08-2005, 14:29)

Vips!...t.o.m. jag fattade. tongue.gif Tack för tipset smile.gif
grycken
Jag var i Botaniska trädgården i Göteborg idag. Tyvärr regnade det mest hela tiden. Där sålde man bruna påsar att förvara frön i. En hade storleken 6x10,5 cm och kostade 10 kr för 25 st. den andra hade storleken 9x14 cm och kostade 10 kr för 20 st.
Tessis
Ett alternativ till kaffefilter är tefilter, samma material som kaffefiltrena men de är rektangulära med en öppen kortsida. Har funkat perfekt och är dessutom mycket billigt!!! tongue.gif
noora
CITAT (lyckero @ 24-08-2005, 21:10)
Filatelister (såna där frimärksnissar) brukar också ha små kuvert.
mvh
Lyckero

Det var en bra tanke! Det kanske jag ska prova för mina chilifröer, jag har nog en hel trave liggandes nånstans bland mina gamla frimärksprylar.
Zazu
CITAT (Tesa @ 27-08-2005, 14:29)
Jag brukar vika egna kuvert....
Ta en fyrkantig pappaersbit och vik den på diagonalen...
Lägg den trekanten som blir sedan med spetsen uppåt och vik in sidorna rakt in tills de når andra sidan med spetsen
Mellan flikarna i spetsen uppåt bildas nu ett bra utrymme att lägga fröer i..
För att stänga så viker man ner "spetsen" och stoppar in den i de yttre av sidflikarna..
Vips..ett litet prydligt frökuvert...bara att skriva namn på...
Nån som förstod nåt??

Blockkub brukar jag använda till småkuvert...perfekt och finns i många fina färger...

såna brukar jag göra, tar inte lång tid och är lätt.
rekommenderas.

mvh zazu
LadyAdina
Vilken massa bra tips! Vad kreativa alla är! Kanon!!! biggrin.gif wub.gif
Uffe Zon 1
Jag hittade denna sida med mallar på fröpåsar:

http://www.angelfire.com/art2/flowox43055/...edtemplate.html

Kanske kan vá nåt...
titti49zon6
[SIZE=7]Jättefina
skriv ut i färg som present åt mig själv eller andra wub.gif
kopiera i sv/vitt på kopiator eller skrivare för vardagsbruk- blir ganska dyrt att skriva ut en massa påsar i färg wink.gif
i alla fall var det många fina motiv
tack för länken biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Maggan H
Jag viker oxå själv, av vanliga smörgåspappersmellanlägg. Bara att vika ena kortsidan 1 cm från den andra kortsidan, vik över den lilla kanten och sätt fast en tejpbit. Vik upp bottnen och tejpa. Klatt! rolleyes.gif
Castea
Om man har färgskrivare och vill ha nåt riktigt sötgulligt american country-style så kolla här!
Ophelia
Gillar verkligen kaffefilter då de suger upp all eventuell fukt. De är dock inte så vackra. Roligt att få lära sig att vika snygga kuvert, kan vara bra att kunna om man ska skicka iväg fröer smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon