AnitaO
Rudis som jag är så vet jag inte riktigt allt som växer i trädgården.
Har några bilder som jag hoppas få hjälp med att identifiera smile.gif
Dom ser lite "ledsna" ut, men det beror på att dom nyligen är flyttade och inte helt har hämtat sig ännu.
Bild nummer 1 tror jag är någon typ av kryddväxt. Doftar starkt.

Anki på Öland
Haha, jag tror jag kan 2 stycken och att jag får skriva dom beror väl på att jag råkade titta på inlägget först........

1. - ser ut som min Salvia
4a - har jag också, är väl Akleja

Anki
Fenja
1. Håller med Anki och gissar på salvia
4a. Akleja
4b. Kanske en höstflox, svårt att se på bilden
5. Ser ut som mina ormögon
Mvh
Fenja
mulle
1. Salvia
2. Vit murreva, tycker jag att det liknar
3. Drakmynta?
4a. Akleja
4b. ?
5. Ormöga

Tror jag...
Mulle
Airamya
Håller med samtliga ovanstående talare, bortsett från 3an. Det är absolut inte drakmynta. Vad det är vet jag dock inte...
nilla
Dom flesta verkar inprickade ... och jag håller nog med om att trean ser ut som min drakmynta

Svårt att vara 100 från ett foto.

Hittade en bättre bild här drakmynta
Fru fet
Nummer två ser mer ut som Isotoma än som murreva dock eftersom den har symmetriska blommor ! (Lägger mej i sleep.gif !)
AnitaO
CITAT (nilla @ 23-08-2005, 17:01)
Dom flesta verkar inprickade ... och jag håller nog med om att trean ser ut som min drakmynta

Svårt att vara 100 från ett foto.

Hittade en bättre bild här drakmynta

Ja, den bilden var bra.
Precis så ser den ut, så då är det en drakmynta smile.gif
mulle
Jag tror att du kan ha rätt. Tittar man noga på bladen saknar de också murrevans runda flikighet.
Isotoma är en för mig okänd vän - har den något svenskt namn? Härdighet?
(Måste genast - sniff, sniff - veta.... smile.gif )
Mulle
AnitaO
CITAT (mulle @ 23-08-2005, 18:09)
Jag tror att du kan ha rätt. Tittar man noga på bladen saknar de också murrevans runda flikighet.
Mulle

Jag tog en närbild och stoppade dit näven så man får ett bättre uppfattning om blommornas storlek.
Ganska små som synes.

Airamya
Jösses... Nu blev jag helt förvirrad... Det som jag har i trädgården, och som jag var helt övertygad om att det var drakmynta är alltså inte alls drakmynta... Hmmm, jag undrar vad det kan vara som JAG odlar då?
unsure.gif laugh.gif
Jag fick mängder av drakmynte-frön av någon och då tog jag för givet att det som sedan grodde faktiskt var drakmynta, men det är det uppenbarligen inte... huh.gif

Intressant. laugh.gif
AnitaO
CITAT (mulle @ 23-08-2005, 18:09)
Mulle

Hittade i växtbanken:

Familj: Campanulaceae, klockväxter
Släkt: Laurentia
Art: axillaris
Sort:
SvensktNM: Blå stjärnlobelia Stjärnlobelia, isotoma
Ursprung: Medelhavsområdet
Växtsätt: 20-30 cm. Skirt, luftigt utbrett
Blommor/Färg: 1-1½ cm. Tunna stjärnor. Ljusblå
Blomningstid: Juli till senhösten
Övrigt: Blir bäst på solig och varm växtplats.Sandblandad, mullrik och väldränerad jord. Tål inte att stå blöt. För stenparti, i balkonglåda och små blomstergrupper. Även för höstkrukor. Betraktas som ettårig.
mulle
Om du inte, Airamyra, har den vita drakmyntan - den har jag.
Mulle
mulle
Tack Anita Gg! Jag har aldrig hört om den förut! Intressant!
Mulle
Fru fet
Hmm.. jag köpte Isotoman som perenn på Zetas - är jag lurad?? Den enda zonangivelse jag hittat var amerikansk- z 6-10. Vad motsvarar detta med svenska mått mätt tro? blink.gif
nilla
Airamya - du kanske har Drakblomma?

Det finns flera blommor som kallas drakblomma, men det här är nog den jag har.
Airamya
Hm, nja, min 'så-kallade' drakmynta luktar o smakar som nån form av mynta och har lila blommor (de liknar blommorna på min rumänska salvia väldigt mycket men bladen är helt annorlunda). Det är inte drakblomma. Jag får ta kort på den imorgon så får vi se om nån känner igen den smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon