Full version: Tulpanträd
jegi
Egentligen har jag bara sett det i zon 1.
Lite högre zon tål det väl, men är det någon som provat i zon 3 eller 4?
Emmaibäcka
Det finns en relativt stor i Karlstads stadsträdgård! Där torde det vara zon tre, eller i det skyddade läget den står i kanske zon 2. Har en vän som är på väg hem med ett litet träd från Polen just nu rolleyes.gif Bra provenience från de höga bergen där. Den ska jag prova i zon 3 snart (3 mil norr om Karlstad).
Ludvig Johansson
I somras såg jag ett träd i nord-östra bohuslän zon 4. Antingen är zonkartan fel eller så kan inte tulpanträd läsa kartan. Trädet var minst 15 år gammalt och hade en 20cm grov stam.
jegi
Lovande!

Låterr som mina magnolior ska få påhälsning av släkten nästa år. Sen får vi se om det blir ett lång- eller kortvarigt besök.
Anders zon 1
Tulpanträd är nog härdigare än ryktet säger. Det lär gå att odla i södra Finland och Plantmarknaden i Lindesberg (zon 4?) har ett flera meter högt ex som är fint och som har stått där i flera år. En varning dock: om det trivs så växer det snabbt och blir STORT!
mulle
HUR stort i zon 2-3?
Mulle
jegi
Har sett ett i zon 1 (De badande vännernas park i Visby) och det är jättelikt.
Xelma
Mitt växer ca en halvmeter per år i Skåne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon