Med tonvikt på vad jag gillar:
Piplök, Rankspenat Good King Henry samt Luftlök- för det är det första gröna som kommer på våren. Rankspenaten & Good King Henry är sk spenatväxter - och de är tidiga. Gillar man gröna blad i grytor så skall man definitivt ha dem. De är itne så goda mitt i sommaren men vem bryr sig då i överflödet. De är goda igen på hösten - Good King Henry då - rankspenaten äter jag enbart på våren.
En liten goding är min skumma perenna syra - ett par blad i vadsomhelst ger en fantastisk citronsmak. Jag ahr en perenn sort som inte blommar :-))
Jag har faktiskt odlat mindre och mindre av vanlig sallad till förmån för asiater. Det finns ett par asiater man kan odla via vårsådd - mizuna är en av dem. De går i blom mitt i sommaren men då ha rman hunnit så en omgång till. Sedan odlar jag nån av perpeual spinach mangoldsorter med, gärna en lustig selelrisort som heter Zwolsche Krul - ser ut som persilja men det är selleri. Asiatisk stjälkselleri är god den med.
Varierande ifårn år till år men jag brukar odla en kålsort som heter Cime di Rapa - urgod i wok.
Mållor - speciellt den röda7vinröda har jag varje år - den ger en sådan fin färg till sallader!
Vidare har jag en del skumma Alliums som ger goda blad - kajp t ex har jag sedan några år, jag är mkt nyfiken och se hur det går med mina alliumsådder i år - nutans och obliquum samt jag har sått vineale . ....
Vidare är jag hemskt gla' i vintersquash - Banana Pink Jmbo te x. Tromboncino, Redlands Trailblazer, jag skall prova Chestnut i ås samt Crown Prince - om jag går min köksträdgård färdig d v s !!! Sommarsquash gillar jag också, speciellt de sorter som kallas 'libanesiska', att de inte går att köpa i Sverige är mig ett mysterium faktiskt. Om man kikar i t ex invandraraffärer så är det de ljusa nästan vita avlånga squasharna. de blir inte helelr monster så lätt

I bönväg är det de sk blomsterbönorna som r favvisarna samt de rödspräckliga såsom Borlotto och så Trioumph de farcy....filet-böna. Gilalr också bondbönor en del. Skall försöka klämma dit lti emera bönor i år.
Vidare i lök-väg så experimenterar jag med höstsättning av schalottnlök, precis som vitlök och båda två är vekrligen att rekommendera för höstsådd! Speciellt i år ha rjag satt en speciell gullök som skall vara en gammel höstsort - få se hur den går här :-)) löken är itne uppe ännu här. Vitlök har jag aldrig haft så många sorter som i år - importerade en massa skojiga saker ifårn USA i höstas.
Rättikor rädisor speciellt rädisbaljor är en delikatess :-)
Åsså finns det massor som jag itne odlar eller lyckas med såsom dill. Morötter, potatis, rödbetor, kålrötter t ex odlar jag inte. Platsbrist!!! Den som hade några hundra kvadratmeter att odla på istället för mina fyra bäddar....samt pallkragar....
Hälsar ingrid