ZaraP
Skulle vara kul att höra vilka som är era favoriter och
varför (lättodlade eller gott eller annat...)

Jag har bara odlat grönsaker i ett år ännu, men då kommer
dessa favoriter på min lista:

Vaxböna Neckargold - lättodlade och gott
Jordärtskockor - lättodlade framförallt...
Vintersquashen Uchiki Kuri - god!!! wub.gif
Ruccolasalladen - lättodlad och god!

I år vill jag prova en massa nya godsaker, så vore kul att
se vilka som är era favvisar!

// ZaraP
Almdalen
Tomater och Chilli, enbart får att det är gott. Sedan är det kryddor: Oregano, bladselleri, gillar Pizza sellerin använder jag till soppa. Funderar på att skaffa litet köksland men har ännu inte bestämmt mig. Kanske rabarber om man kan köpa små plantor.
smile.gif
Ingegerd
Eva i Norrköping
Förr, när jag hade sandjord, var det definitivt svartrot! Nu vet jag inte, för jag har så lite utrymme, men jag ska prova sparrisärt och isört i år.
Kajsa
Familjen skulle nog säga Jordgubbarna, sitta i solen på uteplatsen och
äta glass med jordgubbar. Potatisen är också mycket gott från egen
täppa. För skönheten har jag flera sorters Pumpor.
Och vackra kryddväxter, Salvia plockar jag in lite överallt.
Störbönor, ett högt tält av dessa läckerheter, (neckargold)
Och tidigt på våren sparrisen!
Åsa, mälardalen zon 2
Jösses det blir mycket:

Bönor: Neckargold, Cosse Violette (har även köpt Goldmarie och Violett podded stringless för att prova om de är lika bra)

Tomat: Sungold, Gardeners Delight, Vildtomat (har köpt en kinesisk tomat iår också som beskrivs som att den är som gardeners delight men den sätter frukt tidigare)

Mangold: Bright Lights, Perpetual Spinach (Har även köpt färgsorterad Bright Lights med enbart gula stjälkar)

Squash: Föredrar sommarsquash framför vintersquash, provar en massa sorter men den jag alltid brukar ha är Gold Rush.

Vitlök: Ett måste i trädgården och ganska lättodlat ifall man får tag på bra sorter.

Jordärtskocka: Bianca, fina blommor och fina knölar.

Pumpa: Nakenfröpumpa, tycker bäst om att äta fröna när det gäller pumpa och frön utan skal är mest praktiskt.

Div. asiatiska grönsaker ex. tatsoi, pak choi, Mizuna m. fl.

Vintersallat, passar bra att odla i växthuset när inget annat går att odla.

Har köpt frön till Good King Henry (lungrot) som Ingrid på västkusten rekommenderar så den ska jag också så i år.
Har även lyckats få 6st av Impectas hoptorkade jordmandlar att gro så några tuvor av den kommer det att bli.

När det gäller grönsaker rekommenderar jag Runåbergs katalog de har mycket skoj och de har även mycket bra odlingsanvisningar.

http://www.runabergsfroer.se/index2.htm

+Prova gärna flera sorter inom samma växtslag ofta kan man spara fröna i några år så man kan så några frön ur varje påse i flera år. Olika sorter passar olika bra i olika väder så odlar man exempelvis 3-4 sorter squash istället för en sort så borde åtminstone någon växa bra även om vädret inte skulle bli någon höjdare för det växtslaget.
Anders zon III
Ärter! Att repa gröna, färska... Finns inte att köpa, sockret omvandlas till stärkelse på bara några timmar efter plockning - måste man odla själv om man vill äta!
Susanne i Linköping
Än så länge har jag inte hunnit testa så mycket, men tomat blir tredje säsongen nu, "Ildi" gav bäst resultat i fjol, massor av små goda tomater, medan Moneymaker inte gav så mycket. Smultron i ampel blev fin som prydnadsväxt, det blev lite för torrt för att få mycket bär men revorna hängde ner myckert vackert. Sockerärterna fick mjöldagg men de jag fick var goda, i år ska jag försöka ge dem en bättre växtplats. Och squash! En enda planta "Gold rush" gav tillräckligt för både mig själv och att ge bort.
Hannele
Sötmajs kan man stoppa direkt i jorden eller i kruka:

Sötmajs kan man odla på berget, på balkongen... överallt! smile.gif
ZaraP
Åhh va mycket gott!!!! tongue.gif

Nu fick jag lite fler idéer själv, kul!!

Ha de bra å Trevlig Helg önskas alla!
// ZaraP
Ingrid på Västkusten
Med tonvikt på vad jag gillar:

Piplök, Rankspenat Good King Henry samt Luftlök- för det är det första gröna som kommer på våren. Rankspenaten & Good King Henry är sk spenatväxter - och de är tidiga. Gillar man gröna blad i grytor så skall man definitivt ha dem. De är itne så goda mitt i sommaren men vem bryr sig då i överflödet. De är goda igen på hösten - Good King Henry då - rankspenaten äter jag enbart på våren.
En liten goding är min skumma perenna syra - ett par blad i vadsomhelst ger en fantastisk citronsmak. Jag ahr en perenn sort som inte blommar :-))

Jag har faktiskt odlat mindre och mindre av vanlig sallad till förmån för asiater. Det finns ett par asiater man kan odla via vårsådd - mizuna är en av dem. De går i blom mitt i sommaren men då ha rman hunnit så en omgång till. Sedan odlar jag nån av perpeual spinach mangoldsorter med, gärna en lustig selelrisort som heter Zwolsche Krul - ser ut som persilja men det är selleri. Asiatisk stjälkselleri är god den med.
Varierande ifårn år till år men jag brukar odla en kålsort som heter Cime di Rapa - urgod i wok.
Mållor - speciellt den röda7vinröda har jag varje år - den ger en sådan fin färg till sallader!
Vidare har jag en del skumma Alliums som ger goda blad - kajp t ex har jag sedan några år, jag är mkt nyfiken och se hur det går med mina alliumsådder i år - nutans och obliquum samt jag har sått vineale . ....

Vidare är jag hemskt gla' i vintersquash - Banana Pink Jmbo te x. Tromboncino, Redlands Trailblazer, jag skall prova Chestnut i ås samt Crown Prince - om jag går min köksträdgård färdig d v s !!! Sommarsquash gillar jag också, speciellt de sorter som kallas 'libanesiska', att de inte går att köpa i Sverige är mig ett mysterium faktiskt. Om man kikar i t ex invandraraffärer så är det de ljusa nästan vita avlånga squasharna. de blir inte helelr monster så lätt wink.gif

I bönväg är det de sk blomsterbönorna som r favvisarna samt de rödspräckliga såsom Borlotto och så Trioumph de farcy....filet-böna. Gilalr också bondbönor en del. Skall försöka klämma dit lti emera bönor i år.

Vidare i lök-väg så experimenterar jag med höstsättning av schalottnlök, precis som vitlök och båda två är vekrligen att rekommendera för höstsådd! Speciellt i år ha rjag satt en speciell gullök som skall vara en gammel höstsort - få se hur den går här :-)) löken är itne uppe ännu här. Vitlök har jag aldrig haft så många sorter som i år - importerade en massa skojiga saker ifårn USA i höstas.

Rättikor rädisor speciellt rädisbaljor är en delikatess :-)

Åsså finns det massor som jag itne odlar eller lyckas med såsom dill. Morötter, potatis, rödbetor, kålrötter t ex odlar jag inte. Platsbrist!!! Den som hade några hundra kvadratmeter att odla på istället för mina fyra bäddar....samt pallkragar....

Hälsar ingrid
Jesper1986
Min favorit är helt klart Gyllenbär Physalis pruinosa, är typ tvilling med kapkrusbär physalis peruviana och kusin med judekörs och tomatillo....

Men jag odlar den inte för frukterna skull jag odlar den för hela växten..... har odlat dem i fyra år nu...gillar inte frukterna men jag vet inte någon annan som inte gillar dem.....så du gillar frukterna...

ha de
Gunvor Nilsson
Skärbönor! Lättodade! Jag fryser in massor med portionsförpackningar så jag har hela vintern till stuvade skärbönor och köttbullar.
Sockerärter! Men det blir aldrig några över att frysa in - vi äter direkt från ärtodlingen.
Malabarspenat! Blir heller inget kvar att frysa in.
Cilla
Ärtor är en av mina absoluta favoriter. Jag odlar många olika sorter, mycket för att sockerärten ska kunna höja sig över alla andra eftersom den går att äta rå till frukost liksom ångkokt till middagen.

Ärtor lyckas man alltid med och det är härligt att kunna frossa i något som är så dyrt att köpa. Jag stoppar dem överallt där det finns en annan växt de kan slingra sig kring - t ex i tomathinkarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon