Emmaibäcka
23-08-2005, 11:37
Såg en underbar Vresbok nyligen, har dock inte lyckats hitta något exemplar i någon av plantskolorna jag varit i. Någon som vet vart man får tag på ett exemplar...?
Visste inte att det fanns en sådan sort utan trodde att man bara kallar en bok som vuxit snurrigt och komplicerat för vresbok liksom man skulle kunna säga vresgran eller vresbjörk om sådana som råkat växa speciellt...
Vresalm däremot finns som art.
Det var inte hängbok du såg?
Det finns en egen art, vresbok eller Fagus sylvatica f.tortuosa.
Men jag har ingen aning om var man kan köpa en sådan, kanske via någon botanisk trädgård?
Mulle
Emmaibäcka
23-08-2005, 12:09
Ja, precis Mulle. En Fagus sylvatica f.tortuosa är vad jag letar efter! Ska ner på Göteborgs botan till helgen, de har ju växtmarknad då, med lite tur kanske den finns där eller att de vet något...
Jag gick på skoj in och kollade på
Zetas produktkatalog och de säljer en rödbladig vresbok!
Mulle
Emmaibäcka
23-08-2005, 14:37
Fantastiskt

Visste inte att det fanns en rödbladig sort! Typiskt bara att det var nästan den enda det inte stod pris på.....men jag får höra mig för, nu vet jag iallafall vart man kan få tag på den
Ja, nu lärde jag mig nåt nytt, har kollat runt på lite bilder.
Dwarf Beech heter den på en del ställen om man ska köpa utomlands, men det finns andra varianter som också kallas så.
Det där knotiga och liksom vindpinade ger mycket speciell karaktär.
Vill ha en sån, men inte rödbladig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.