AvalonC
Jag har en frösådd dahlia som har blivit jättetjock och fin.
Den är dock över 2 meter nu, så jag börjar få lite problem med vad jag ska göra med den på vintren.

Bilden är jättedålig, var för starkt solljus, men den har massor av blommor, varje gång jag planerar att ta frö på den så börjar de överblommade blomman att blomma igen...

Hur ska jag göra?? Ta in den, låta den stå kvar, knipsa av blommorna fast att den blommar för att få frön????

solkatten
Du kan ju övervintra rotknölarna frostfritt i vinter.
kristerh
förvara den på frostfritt, gärna i en låda med torvflis träspån eller
sågspån som du håller lätt fuktig, men se upp så det inte blir för blött, då kan den ruttna.
krister
AvalonC
CITAT (solkatten @ 23-08-2005, 14:22)

Men är det rotknölar på den???
Den är sådd från frö, inte lök...

och ska man klippa ner den eller ska man ta in hela blomman????
Zazu
CITAT (AvalonC @ 23-08-2005, 16:50)
CITAT (solkatten @ 23-08-2005, 14:22)

Men är det rotknölar på den???
Den är sådd från frö, inte lök...

och ska man klippa ner den eller ska man ta in hela blomman????

den brukar bilda knölar även fast den är frösådd.
du borde nog klippa ner den för att spara plats.

mvh zazu
Annki
Så snart frosten tagit dahlians delar ovan jord, den hänger ledsen, kapar jag ned stammarna till ca 5 cm och gräver upp klumpen med knölar. Någon kan lossna, men det brukar inte göra så mycket. Gör rent från jord så gott det går. Sen lägger jag dem i min matkällare (ca +10) i en pappkartong med tidningspapper i botten. Inte optimal förvaring. Men där är det svalt, mörkt och torrt. Och det funkar! Någon gång i febr-mars brukar jag titta till knölarna, som då skrumpnat en hel del. Men små röda skott tyder på att plantan lever. Ev duschar jag lite nu och en gång till lite senare på våren. Sen sätts de ut i slutet av maj under fiberduk. Mina blommar just nu och är väl ca 4-5 år gamla.
pialotta
dt är viktigt att knölen inte torkar, jag tänkte inte på att fukta mina knölar i vintras och alla skrumpnade bort utom en.
Inte ruttna inte torka alltså
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon