Full version: Hotad på nätet
netaave
I ett dansforum gick jag in i en diskussion om hur man skriver om personer i våra orkestrar, bl.a. påpekade jag via mail för en person att man kanske ska ge personer en chans innan man uttalar sig negativt om dom på nätet.

Fick då ett mail att "kan bli tråkigt för dig Neta om du skriver sådant"
"Du kan sitta illa till snart"
"Fortsätter du skriva och klaga på mig så blir det värst för dig själv"
Klara hot alltså och jag tycker det är mycket obehagligt då jag varken varit otrevlig eller hotat själv, och skrivit direkt till personen via mail i stället för att bråka i en tråd.
Hur skulle ni reagera för sådant här?
silos
Jag skulle låta det gå in i ett öra och ut genom det andra örat:låt inte skit förstöra för dig!!!
kristerh
Det verkar inte vara nån större vits att förklara för personen, det är nog vettigast att bara låta det rinna ut...
däremot kan du ju vidarebefordra hoten till forumvärden.
krister
Kathy
Skicka pm:et/mailet vidare till moderatorerna/forumsansvarig och gör en anmälan.
netaave
CITAT (kristerh @ 23-08-2005, 14:47)
krister

Jo det har jag gjort!
Kathy
CITAT (netaave @ 23-08-2005, 14:50)
CITAT (kristerh @ 23-08-2005, 14:47)

krister

Jo det har jag gjort!

Bra.

För övrigt så skulle jag inte bry mig om det. Det finns alltid vissa knepiga på nätet. Sen kan det vara så att personen ifråga inte ordagrant menade vad han/hon skrev. Vi gör ju alltid våra egna tolkningar av det vi läser.
pejori
du KAN även polisanmäla det huh.gif
det är olaga hot, leder oftast bara till böter. unsure.gif
*Felix matte*
Låter otäckt! ohmy.gif

Om du vet vem personen ifråga är så tycker jag att du absolut ska anmäla...
om denne är "anonym"... ja då tjänar det nog inget till. sad.gif
Kathy
CITAT (Felix matte @ 23-08-2005, 22:05)
Låter otäckt! ohmy.gif

Om man har en mailadress, så går den att spåra. Dessutom går det att spåra IP-adressen, utifrån medlemsnicket på diskussionsforumet.
Jill-Ulrika
CITAT (netaave @ 23-08-2005, 14:42)
I ett dansforum gick jag in i en diskussion om hur man skriver om personer i våra orkestrar, bl.a. påpekade jag via mail för en person att man kanske ska ge personer en chans innan man uttalar sig negativt om dom på nätet.

Fick då ett mail att "kan bli tråkigt för dig Neta om du skriver sådant"
"Du kan sitta illa till snart"
"Fortsätter du skriva och klaga på mig så blir det värst för dig själv"
Klara hot alltså och jag tycker det är mycket obehagligt då jag varken varit otrevlig eller hotat själv, och skrivit direkt till personen via mail i stället för att bråka i en tråd.
Hur skulle ni reagera för sådant här?

Det du tar upp är ju tyvärr inte alltför ovanligt. Gissar att de flesta som uttrycker sig hotfullt över nätet inte kommer agera mot dig i verkligheten utan mest vill skrämmas som de fega kräk de är gömda bakom sin datorskärm. mad.gif
(Många är inte medvetna om att de inte alls är så anonyma på nätet som de tror. Via IP-koden i ett mails brevhuvud kan ett hotfullt mail eller en spammare (en som skickar massmail som blockerar mailboxen) spåras. Här kan du läsa mer om säkerhet över nätet på Jonas Webresurs)

Det verkar inte bättre än att personer som hotar och "lever rövare" över nätet inte riktigt fattar att det får verkliga konsekvenser. Därför kan direktkonfrontation ibland vara ett sätt att göra dem medvetna om detta, om det går, så helst öga mot öga. Eller genom att "hänga ut" personen och dess meddelande på nämnda sajt. Visst kan det komma surt efteråt men då har du åtminstone försökt och samtidigt visat andra hur en annars kanske trevligt person ägnar sig åt att hota andra över nätet.

Bland vissa kontroversiella journalister är hotfulla mail och hot/hatbrev ganska vanliga. Men när personer som skickat ett hat/hotmail sen får svar från den de hotat är de ofta väldigt ångerfulla och samtidigt överraskade över att ens fått ett svar.

huh.gif blink.gif wacko.gif
netaave
Vederbörande är nu avstängd från den sightens gästbok av den ansvarige.
Jag har både mail och namn & adress till den här personen men undrar om det "lönar sig" att polisanmäla, tror inte polisen gör ett dugg åt det.
MrNorth
Undrar hur gammal individen som skrev de där "hoten" är? Låter som en 10 åring som försöker låta tuff.... skulle inte ta det på för stort allvar...

/Henrik
Fabulus
Kanske inte polisen lägger ner allt för mycket av sin energi på denna typ av hot ,men, om personen hotar lite här och lite där och det kommer in polisanmälningar kommer det att leda någonstans. Jag tycker man ska polisanmäla hot,om inte annat för att markera.

I övrigt tror jag inte att du ska känna rädsla inför denna typ av hot. De allra flesta har munväder men inte handlingskraft.
*Felix matte*
CITAT (Scrollan @ 23-08-2005, 23:53)
CITAT (Felix matte @ 23-08-2005, 22:05)
Låter otäckt! ohmy.gif

Om man har en mailadress, så går den att spåra. Dessutom går det att spåra IP-adressen, utifrån medlemsnicket på diskussionsforumet.

Då tycker jag absolut att man ska göra en anmälan.
Kanske personen ifråga inte menar allvar men så ska man väl ändå inte få göra... kanske är det fler som råkat ut för dennes hot. Otäckt tycker jag. sad.gif mad.gif
netaave
Jag fick en ursäkt idag på mailen och har godtagit den, orkar inte bråka!
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 24-08-2005, 22:00)
Jag fick en ursäkt idag på mailen och har godtagit den, orkar inte bråka!

Tycker jag låter BRA! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon