CITAT (netaave @ 23-08-2005, 14:42)
I ett dansforum gick jag in i en diskussion om hur man skriver om personer i våra orkestrar, bl.a. påpekade jag via mail för en person att man kanske ska ge personer en chans innan man uttalar sig negativt om dom på nätet.
Fick då ett mail att "kan bli tråkigt för dig Neta om du skriver sådant"
"Du kan sitta illa till snart"
"Fortsätter du skriva och klaga på mig så blir det värst för dig själv"
Klara hot alltså och jag tycker det är mycket obehagligt då jag varken varit otrevlig eller hotat själv, och skrivit direkt till personen via mail i stället för att bråka i en tråd.
Hur skulle ni reagera för sådant här?
Det du tar upp är ju tyvärr inte alltför ovanligt. Gissar att de flesta som uttrycker sig hotfullt över nätet inte kommer agera mot dig i verkligheten utan mest vill skrämmas som de fega kräk de är gömda bakom sin datorskärm.
(Många är inte medvetna om att de inte alls är så anonyma på nätet som de tror. Via IP-koden i ett mails brevhuvud kan ett hotfullt mail eller en spammare (en som skickar massmail som blockerar mailboxen) spåras. Här kan du läsa mer om säkerhet över nätet på
Jonas Webresurs)
Det verkar inte bättre än att personer som hotar och "lever rövare" över nätet inte riktigt fattar att det får verkliga konsekvenser. Därför kan direktkonfrontation ibland vara ett sätt att göra dem medvetna om detta, om det går, så helst öga mot öga. Eller genom att "hänga ut" personen och dess meddelande på nämnda sajt. Visst kan det komma surt efteråt men då har du åtminstone försökt och samtidigt visat andra hur en annars kanske trevligt person ägnar sig åt att hota andra över nätet.
Bland vissa kontroversiella journalister är hotfulla mail och hot/hatbrev ganska vanliga. Men när personer som skickat ett hat/hotmail sen får svar från den de hotat är de ofta väldigt ångerfulla och samtidigt överraskade över att ens fått ett svar.