Hejsan på er alla!
När skall man beskära sina äppelträd för bästa resultat?
Våren eller Höstev? Vad är för och nackdelarna mellan dessa årstidsperioder vid beskärningen.
Cilla skriver om detta på sin webbsida,
http://www.juniper.se/tradvard/Rekommenderas!
Finns under artiklar. I korthet:
Vår för unga och de långsamväxande som man vill ha stark tillväxt på. Sommar för de vuxna normalväxande, sjuka, de man vill gallra eller måste ta större snitt i.
Jag beskar mitt träd under vinter/våren.. Sen kunde jag inte hålla mina fingrar från träden under sommaren och gjorde en chansning.. Jag beskar en gång till mitt i sommaren.. Det verkar ha gått riktigt bra änsålänge.
Ska beskära nästa vinter/vår igen iaf.
Haft mina träd 1 år.
CITAT (Cilla @ 23-08-2005, 15:52)
Finns under artiklar. I korthet:
Vår för unga och de långsamväxande som man vill ha stark tillväxt på. Sommar för de vuxna normalväxande, sjuka, de man vill gallra eller måste ta större snitt i.
Tackar för det!
Tjosan!
Våra träd är nog flera år gamla då de är ganska så stora. Ett av dom har massor med frukt medans det andra har ett tio-tal. Men vi flyttade in i huset 1:a April i år och de förra har bott här i 6 år och ej rört träden, så dom behöver en ordentlig "trimmning" i vår.
Om de inte varit beskurna på länge är det bättre att göra en gallring nu än i vår. Det är när man beskär på vårvintern/våren som träden svarar med att skjuta mängder av skott vid beskärning.
I ävrigt gäller att inte gallra för mycket vid ett enda beskärningstillfälle. Tar man på några timmar bort det som träden skapat under många år kommer de att skjuta skott när man n beskär.
Mitt råd: Lägg upp gallringsbeskärning under flera år.
Tack Cilla för dessa informations rika ord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.