Aries
Jag ser att det växer höstgullris vid en åker i närheten och jag undrar om det går att ta frön från såna? Eller hur får jag dessa till min tomt?

Tänkte så Akleja bland mina funkior på skuggiga sidan, går det bra tro?

Jag plockade en hel del frön från mina penséer och violer under sommaren, när är det dags att så dessa? Ska det sås inomhus som andra sommarblommor eller kan de sås på plats ute när det blir vår?

Plockade frön från blåeld... när ska dessa sås och var? Är det för sent nu eller kan jag så på våren?

Många frågor blir det. wink.gif Hoppas någon har svar!
Annki
Varning för gullris som sprider sig ohämmat!! Om du vill ha in det i trädgården, gräv upp en tuva och ta med dig. Men sen får du se upp! För den förökar sig snabbt. Med tanke på hur den sprider sig i vårt koloniområde, frösår den sig tydligen för egen kraft.

Sådde perenner för en vecka sedan, men nu börjar nätterna bli väldigt svala här... kan inte råda dig.
Aries
Tack Annki!
Jo, jag har förstått att gullris sprider sig snabbt. Har inte tänkt att ha dem i perennrabatterna utan en bit från huset ute i skogsgläntan. Där får de gärna sprida sig. Samma med blåeld. smile.gif
Ophelia
Ta en planta och sätt. Den har snart tagit sig och växer ohejdat smile.gif

Frön av blåeld kan du slänga ut nu och köra "naturmetoden" smile.gif
Aries
Jo, får väl ta en spade och plocka hem lite gullris. wink.gif
Bra, då slänger jag väl ut ett gäng blåeldfrön och håller tummarna.
Får se om jag skriver här om ett par år och gnäller för att gullris och blåeld växer överallt och tar över. tongue.gif

Tack för hjälpen!
kristerh
eller ta frön lite senare när de blir till flygande dammtussar, som sagt vill man inte att den skall sprida sig får man klippa bort blommorna efter blomningen, men vad gör man när man har trädgårdsointresserade grannar som har fått sådana med hjälp av vinden wink.gif snart finns de överallt otyget wink.gif
krister
Ewa L
Jag har också — ofrivilligt — massor av Höstgullris. På ett par ställen kan jag acceptera och tom tycka om den som sommarhäck. Den blir lagom hög och tar bort insyn.

Men när de har blommat över och hösten kommer tar jag lilla "humlan" och klipper ner dem.

Ändå har jag massor av fröplantor över hela tomten nästa vår. Men de är åtminstone lätta att hitta och ta bort.
kerstin z5-6
Akleja passar var som helst blommar bra även i halvskugga fröna ska kylas -när frostnätterna börjar komma sår du i småkrukor o gräver ner dessa i rabatt eller kallbänk -de gror i vår o du kan ta upp skola ut dem o placera på önskad plats -alt kan du direktså i rabatt , men då får du passa så du inte rensar bort dem i vår.
samma beh gäller frö från pensee och viol
Annars ska de sås mkt tidigt februari inne för att blomma tiidig vår
sår du Violsläktet på våren ute ,som sommarblommorna -hinner de inte blomma förrän senhösten . smile.gif
Aries
Jag struntar faktiskt i gullrisen när jag tänker efter... vill inte få problem med dem senare.

Tack för tipsen Kerstin! Men då kan man ju så violer tidigt på våren och lite senare, så man har de som blommar tidigt och senare. : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon