Jyppan
På min lilla plätt måste man ta vara på utrymmena. Därför undrar jag om jag kan plantera en senblommande klematis så att den klättrar i min lilla forsythiabuske, som är rätt tråkig efter blomning. Är det en bra eller en dålig idé?

Jyppan
mulle
Forsythian tål nog en klättrare men frågan är om klättraren tål forsythian. Jag har planterat wisteria, klematis och vildvin i buskar och träd och kom ganska snart underfund med att det inte räcker med att bara gräva en grop.
För att klättrarnas rötter ska kunna hävda sig måste man bädda väldigt gott, jag brukar odla upphöjt och ösa på ordentligt med ny mylla.

Det finns ju klätterväxter med rykte om att ta kål på annat, träddödarna t.ex. Om det stämmer eller är en myt vet jag inte men man ska kanske inte riskera sin favoritbuske i alla fall.

Mulle
Cilla
Jag har samma erfarenhet som Mulle. Buskar tar en hel del näring och man vill ju gärna sätta klätterväxterna på norrsidan så att de av sig själva klättrar över för att nå södersolen. Under uppväxttiden får de för lite ljus och många växer aldrig upp.

Men ibland lyckas det ändå, och vissa klematis är riktiga bamseklättrare. Alpklematisar och några till kan ta kål på forsythian. Men innan det sker kan man ju flytta klematisen - eller låta forsythian långsamt gå hädan.

En senblommande klematis som jag kommit att gilla är Södertälje E (tror jag den heter). Starkväxande med klockliknande blommor hela juli och augusti.
Jyppan
Tack för era svar! Jag kanske försöker i alla fall - vet inte var annars jag kan gräva ner mer växter...

Jyppan biggrin.gif
CasualKarlsson
Jag tycker Du ska prova. Forsythia är tuffa och klämmer fram sina skott där det går. Den vaknar innan Clematis och bör därför klara sig bra mot den. Vet dock inte hur Clematis klarar sig i konkurens mot Forsythia. Ös på och prova...

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon