SannaLasso
Pust! Nu har jag [B]äntligen[B] lyckats fixa ett album!

Det innehåller bara tre bilder än så länge och det är blommorna från en och samma spretiga buske som fotograferats.

Finns det någon här som kan svara på om det är en häggmispel?

Den har annorlunda blommor än de stjärnlika med smalare kronblad som jag sett på bilder i mina blomböcker och här. Jag har kollat via sökfunktionen men känner mig ändå osäker.

OM det är en häggmispel, vilken sort kan det tänkas vara? Och är de svartlila bären i sådana fall ätliga? Är ALLA häggmispelbär ätliga? Jag smakade på ett idag och det hade god men ganska kraftig smak och det kändes strävt i munnen så jag vågade inte äta flera utan att veta vad det är först. Tyvärr är det mörkt nu så jag kan inte fota bären.
Big Gardener
Nope, det är ingen häggmispel. Det är troligtvis en aronia, Aronia melanocarpa. Bären går bra att använda till likör, gelé och liknande. Men bären innehåller fruktansvärt mycket tanniner och garvämnen så att äta dem färska är ingen höjdare.

Häggmispelbär från Amelanchier spicata, A. 'Laevis' och A. 'Lamarckii' är ätliga och smakar ganska sött, nästan som russin, fast mer intetsägande.
Anders zon 1
Är verkligen den första bilden samma sak som de båda andra? Tycker det ser ut som någon sorts körsbär?! Håller med om att de andra två bilderna förmodligen är aronia.
SannaLasso
Oj vad ni är duktiga!

Just nu håller jag på att förbereda likör på svarta vinbär och rom och på svarta vinbär och vodka. Det får bli en flaska aronialikör också! OCH gelé smile.gif

Och du Anders - du har alldeles rätt! Jag var tvungen att kolla igen och jag ser nu att jag har lagt in fel bild. Det ÄR ett körsbärsträd (men tyvärr surkörsbär). När jag tog bilden i våras visste jag inte riktigt vad det var.

Tack så mycket för svaren! rolleyes.gif
CasualKarlsson
Första bilden är någon art av Prunus. De två andra är troligen svart aronia. Kan vara Aronia melanocarpa 'Hugin'.

Himla goda bär till likör!!! ...gele' går väll också bra... sleep.gif
mulle
Aroniabär med äppel och lime blir en god marmelad också.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon