CITAT (mulle @ 24-08-2005, 11:16)
Den är HORRIBEL!
Ja, den är snabbväxande - börjar från marknivå varje vår och når på ett par veckor tvåmetersstrecket. Lättodlad är den också.
Men den är så expansiv att man kan gråta och, verkar det som, omöjlig att få bort.
Jag hade en vid yttertrappan i flera år och var förtjust. I synnerhet på vintern var det så vackert med rimfrost i det döda grenverket. Men så började plattläggningen framför trappan röra på sig och slidet dök upp. Och inte bara där utan på flera meters radie i alla närliggande rabatter och buskage och i gräsmattan.
Sedan dess för jag en evig kamp. Jag har grävt bort huvudrotsystemet och jag "nackar" alla nya plantor som sticker upp. De som är i gruset och bland stenarna har jag behandlat med round up. Hittills hjälper ingenting - det är som om den bara blir mer på hugget av mina utrotningsförsök.
Mitt råd är alltså att du planerar rysligt noga var du sätter denna bestiala
växt!
Men läcker är den...
Mulle
ja misstänkte nästan att den kom från marken varje år för det såg så ut, men sedan vart ja osäker när den va så stor.
Jag skulle nog kunna hitta ngn stans i trädgården där den kan få stå, man kan säkert andvända stjälkarna så som bambu om man torkar dom!?
Finns det ngn i sthlm området som har ett skott över
skicka ett PM då :-D