Karamell
Hej!

I min bok om köksträdgården rekommenderas man att lägga gräsklipp i grönsakslandet som jordförbättring. Men man får själv hitta på hur tjockt lager och hur ofta. Någon klok här som vet?
adamos
Det ska vara ganska så tjockt, ca. 10 cm i en första omgång (så tidigt som möjligt)och sedan lika mycket till i mitten av juli.
rosita
Jag brukar lägga 5 - 10 cm tjockt och sedan fyller jag på efterhand. Men efter midsommar ser jag till att inte lägga invid perenner och sånt för de ska inte ha kväve sent, eftersom de klarar övervintringen sämre då. När den gröna färgen är helt borta brukar jag lägga på nytt om jag har så mycket att det räcker, annars får det vänta. rolleyes.gif
mulle
Jag lägger 10 - 15 cm så håller det borta ogräset också. På hösten, då allt är skördat, vänder jag in gräsklippet i myllan.

Rosita, gräsklipp innehåller väl inte så mycket kväve att det skulle påverka övervintringen?
Jag lägger i alla fall nytt klipp runt det fleråriga hela säsongen och har bara goda erfarenheter.
Jag låter också klippet ligga kvar över vintern men Kerstin z5-6 uppmärksammade mig på att risken för sorkangrepp då ökar.
Jag har själv aldrig haft problem med sorkar men däremot har, i synnerhet i år, trastarna varit vilda. De har lärt sig att det under gräslagret finns ett välförsett skafferi av mask.
Trastarnas framfart ledde till kaos bland nysådda grönsaksplantor så därför åkte klippet ut från kökslandet kring midsommar!

Mulle
Svante, zon 1
Jag känner igen det där med fåglar som går fram som en jordfräs modell mindre för att komma åt maskarna under gräsklippet. Ett sätt att komma runt det är ju att helt enkelt vänta tills plantorna kommit upp lite innan man lägger på klippet.
rosita
CITAT (mulle @ 24-08-2005, 08:07)
Rosita, gräsklipp innehåller väl inte så mycket kväve att det skulle påverka övervintringen?

Mulle

Jag är rädd att det ska störa övervintringen för känsliga saker som t ex kronärtskocka och vissa örter. wub.gif

Jag hade tänkt låta klippet ligga kvar i vinter, det ska ju vara bra att ha täckt även då, men det är kanske bättre att vända ner det!? unsure.gif
Karamell
Tack alla snälla själar som svarat.

10-15 cm - oops! Jag har lagt på blygsamma 2-3 cm. Nåja säsongen är snart slut och man lär så länge man lever. Nästa sommar ska jag ösa på lite mer ordentligt.
Iza
Tänk bara på att inte lägga nytt gräsklipp för nära växterna.
Min man la på färskt gräsklipp på potatisen så den tvärvissnade.
Det blev nog för varmt.
KURT
På hösten, efter att man tagit upp alla grönsaker så kan man lägga på eller gräva ned obegränsade mängder gräsklipp. Även på våren kan man gräva ner stora mängder gräsklipp, men då brukar man ju inte ha så mycket.
Lady Hamilton
CITAT (Iza @ 05-09-2005, 07:42)
............Min man la på färskt gräsklipp på potatisen så den tvärvissnade.
Det blev nog för varmt.

ohmy.gif Och vi har aldrig tidigare fått så mycket potatis som när vi började använda gräs.

Och på senare år så har vi även en odling med sand/gräs, men det kräver lite mera vattning.
kerstin z5-6
och vill man inte ha ogräsinvasion- läs gräs.. kan man ta det lugnt med gräsklippet efter junis utgång -då i alla fall min gräsmatta verkar sätta frö ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon