Hans i Mälardalen
11-04-2003, 19:42
Jag är stensäker på att jag vill arbeta med trädgård någon gång i framtiden. Nu går jag på naturvetenskapliga linjen på gymnasiet.
Jag ställer nu frågan, vart ska jag söka efter gymnasiet dels för att kunna arbeta som trädgårdsmästare och dels som landskapsarkitekt.
Jag vore tacksam om det finns någon, som arbetar inom dessa yrken, som kunde meddela vilka utbildningar de har gått igenom.
MvH
Ann i Göteborg
11-04-2003, 20:00
De gedignaste utbildningarna hittar du på SLU i Alnarp eller Ulltuna - där blir du riktig landskapsarkitekt m.m. Det skulle jag vilja, men det går inte att läsa på distans så jag förblir civilingenjör....(men det är ok det med).
Åsa, mälardalen zon 2
11-04-2003, 20:01
Alla trädgårdsutbildningar på universitetsnivå ligger numera i Alnarp strax utanför Malmö. Ex. på utbildningar Hortonom, landskapsarkitekt, landskapsingenjör, trädgårdsingenjör + lantmästare ifall man är mera inriktad på jordbruk. En del av utbildningarna kräver att man har praktik inom yrket för att man ska bli antagen, så ofta är eleverna lite äldre på utbildningarna så det är ingen brådska att söka direkt efter gymnasiet.
Det finns även vuxenutbildningar på olika naturbruksgymnasiet där man kan läsa sådant som trädgård grundkurs + påbyggnadsutbildningar som odling och markbyggnad. I mälardalen finns trädgårdsutbildning på Kvinnersta i Örebro och på Säbyholm i Upplands Bro. Grundkursen brukar vara i ett år + påbyggnadsutbildningarna brukar också vara i ett år.
Ska man jobba som landskapsarkitekt så är det nog landskapsarkitekt utbildningen man bör söka, och som landskapsarkitekt kan du nog även jobba som trädgårdsmästare.
Själv är jag TRING:are (Trädgårdsingenjör) mera inriktad på produktion av växter. Är urdålig på att rita så landskapsarkitekt passar inte mig där är det för mycket ritande, det är nog bra att kunna rita så folk ser vad det är.
Hej Hans!
Jag går på LING, Landskapsingenjörsprogrammet. Jag är jättenöjd. Vi får lära oss mycket om växter, mark, samt även en del projektering (rita alltså) Det finns flera LINGARE som jobbar med projektering av mindre ytor såsom bostadsgårdar och sånt. Landskapsarkitekterna siktar lite högre och projekterar hela stadsdelar, men även små trädgårdar. De får även mera undervisning i färg och form... Vi Lingare kommer inte att jobba med produktion av växter om det är det du menar med trädgårdsmästare, men vi har större möjligheter att jobba praktiskt än Landskapsarkitekterna...
Välkommen till Alnarp och LING

Hälsar Lars
Almabama
11-04-2003, 21:57
Hej! Da Capo Hantverksskola har en KY-utbildning i trädgårdsdesign. Enda kruxet är att man ska ha gått antingen trädgård eller estetisk för att komma in (till mitt stora förtret...) De har arbetsprov och intervju också så det kan kanske gå ändå. Hursomhelst här är adressen:
http://www.dacapo.mariestad.se /Alma
e_sedell
11-04-2003, 23:01
Sök till Hortonomutbildningen, det ska jag göra så då kanske vi kommer i samma klass. Den är på 5 år. Jag tänkte fortsätta som Doktorand och forskare eller starta egen plantskola. Jag vill gärna vara så fri som möjligt och samtidigt utvecklas hela tiden. Har man plantskola är det ju inte så säkert att man hinner exprementera själv med allt möjligt....
Hans i Mälardalen
12-04-2003, 16:02
Tack allihopa för förslagen, det verkar som om listan kan göras lång.
Efter ytterligare funderingar så är det kanske trädgårdsingenjör som är det rätta för mig. Det i tanke på att jag inte heller är så duktig på att teckna skisser som en landskapsarkitekt bör kunna.
Det var skönt att höra att det finns vuxenutbildningar så att man inte behöver bestämma sig så kvickt. Jag har antecknat era förslag och ska tänka vidare på saken.
MvH
Almabama
04-05-2003, 17:04
Berith, du som är skaraborgare kanske känner någon som har gått på Da Capo? Det vore intressant att veta om eleverna är nöjda. /Alma
Neej, tyvärr!

Känner ingen som har gått på Dacapo trots att det är så nära, jag bor ju bara några hundra meter därifrån.
Om du inte redan gjort det - gå in på deras sida och klicka på 'Kontakta oss' längst ner i den gröna rutan. Där har du både lärare och antagligen elever som du kan maila. Nån där borde ju kunna berätta för dej hur det är att studera på Dacapo!
Lycka till!
Almabama
05-05-2003, 18:23
Tack så mycket Berith! Nu ska jag bara börja träna mig på att skissa så jag har någon möjlighet att ta mig in
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.