Full version: Vindruva
Karamell
Föll pladask för tanken att få egenodlade vindruvor. Vi har inget växthus men enligt informationen på plantskolan skulle denna sort Nero vara speciellt framtagen för svenska förhållanden. Vi köpte den och planterade den mot söderväggen. Den växer o frodas.

Men nu har eftertankens kranka blekhet drabbat mig. Hur ska jag ta hand om den? Ska den beskäras? Vintertäckas?

Har tafatt sökt information på nätet utan att hitta några matnyttiga tips. Men så kom jag på att jag ställer ju alla andra frågor här på odlaforumet, så då kan jag väl ställa den här också smile.gif
Powerowic
jag föreslår zilga vi planterade ett september 2002 och det är nu 6m högt och ger massor av druvor och vi har aldrig beskurit busken
Powerowic
druvorna är härdiga ute till zon 5-6
Karamell
CITAT (Powerowic @ 24-08-2005, 14:06)
jag föreslår zilga vi planterade ett september 2002 och det är nu 6m högt och ger massor av druvor och vi har aldrig beskurit busken

Gah!

Sex meter hög? Hur når man då vindruvorna???

Min växt är bara en låång ränkel rakt uppåt. Grenar den sig automatiskt eller måste man hjälpa den på traven?
Anic
Här står det lite om skötsel och det finns beskrivande bilder på hur man beskär dem. Hoppas det kan vara till hjälp.

http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtml
AndreasBlomquist
Jag föreslår också en Zilga, trots att min inte gett några druvor ännu.

Jag planterade den i våras då den var cirka 50 cm hög. Nu har den brett ut sig rejält och klättrat upp på hela väggen samt påbörjat en drapering utav balkongen. Jag ser fram emot 2006 eller 2007 då man kanske kan få några druvor också!
lilla mamma
Jag tror jag ska gå ut och äta från vår Zilga som är två år och helt översållad med mogna vindruvor
mulle
Ni läser slarvigt!
Karamell HAR ju redan köpt sin ranka.
"Vi köpte den och planterade den mot söderväggen. Den växer o frodas".
Det är skötselråd av Nero hon efterlyser!

Jag har själv en okänd rysk stjärna som står ute (zon 2-3) utan någon form av specialomsorg. Det är inga problem alls.
Men jag vet tyvärr ingenting om Nero och just den rankans eventuella behov.

Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon