emmasofie
Hej!
Jag har en skogstomt, en del av den är ganska gles med lite asp, ek, björk och gran, lingon/blåbärsris mm.
Om jag skulle vilja göra en rabatt eller plantera något, hur ska jag tänka vad gäller jorden. den består i princip av sand, mycket sten.
Känns som att jag inte kan använda den till något men jag kanske har fel?
Har planterat ett äppleträd men då grävde jag en grop som jag sedan fyllde med planteringsjord. Rätt eller fel?
"Duger" jorden man kan köpa på tex K-rauta, 5 säckar för en hundring?

Tack på förhand!
Micke
Om marken består av sand och sten är den ganska torr, eller blir i alla fall lätt uttorkad. Det viktiga i en rabatt på sådan mark är att tillföra mycket organiskt material (kompost, ko- eller hästgödsel) och lerklumpar som kan förbättra vattenhållningsförmågan. Det hjälper också att täcka ytan med t.ex. flis, bark eller gräsklipp.

Köpt jord av den typ du nämner duger säkert om du blandar in av det ovannämnda materialet. Blanda gärna in lite skogsjord också för att få in mykorrhiza som eventuellt kan börja samarbeta med rabattväxterna och förbättra deras vattenförsörjning. Men du får vara beredd på att åtminstone i början vattna ofta...

Tror väl knappast att du gjorde fel med äppelträdet, äppel brukar i alla fall trivas bättre i sandiga förhållanden än i lera. Kan dock vara bra att ordna lite täckning (flis, bark, etc) en bra bit runt äppelträdet för att förbättra fukten (och humushalten på sikt) samt hålla konkurrerande gräs borta.

Micke
Lorangafilm
En jord där det växer gran, lingon & blåbärsris i är en sur jord.

Kalka den till neutralt pH så får dina framtida rabatter lättare att ta upp näringsämnen.
Risken är dock att du får gå in i skogen för att plocka lingon...
Micke
Bra påpekande, dessutom bör det vara dolomitkalk eller åtminstone kalk som innehåller tillskott av magnesium.

Micke
Kalle Mandelstam
Varför inte utnyttja markens beskaffenhet och istället välja växter som trivs i torr, väldränerad och sur jord? Du slipper en massa jobb och får en trädgård/rabatt som etablerar sig bättre och kräver mindre skötsel.

Utbudet av växter är stort och det går att hitta en uppsjö som passar perfekt med just de förutsättningarna.

smile.gif
Kalle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon