Full version: Slanggurkor
Yin o Yang
Första riktiga sommaren med växthus (hade förra året, men då var jag bortrest under viktigaste tiden) smile.gif och jag fick fram lite slanggurkeplantor. Satte 3 stycken i växthuset biggrin.gif och jösses vad gurkor jag plockat av. Igår var jag ute och hämtade in 5 stycken wub.gif , gav bort en till grannen, tog med en till jobbet, lade in 2 och den sista äter vi på. Tror jag plockat ca 20 hitintills och fler blir det om värmen står sig tongue.gif . Vill nog aldrig köpa gurka i butik mer. Vad gör de med dem för att få dem så smaklösa wink.gif
ogräset
Hej Marianne

Det är första året vi har växthuset och jag har också planterat gurka, det blir massor av gurkor och det är otroligt gott. Jag fattar inte heller varför gurkorna man köper är så smaklösa.
Jag planterade basilika i växthuset mycket för den ljuvliga doften men även för att använda i maträtter, så mycket basilika som vi har ätit i sommar har vi aldrig ätit. Jag börjar redan planera för nästa år.

MVH Birgitta biggrin.gif
Yin o Yang
Har också jättefin basilika och även timjan och oregano smile.gif . Att i arla morgonstund gå ut i växthuset, öppna fönstren lite och dra in kryddofterna - ja det är livet på en pinne wub.gif
jåj
CITAT (Yin o Yang @ 24-08-2005, 09:45)
Första riktiga sommaren med växthus (hade förra året, men då var jag bortrest under viktigaste tiden) smile.gif och jag fick fram lite slanggurkeplantor. Satte 3 stycken i växthuset biggrin.gif och jösses vad gurkor jag plockat av. Igår var jag ute och hämtade in 5 stycken wub.gif , gav bort en till grannen, tog med en till jobbet, lade in 2 och den sista äter vi på. Tror jag plockat ca 20 hitintills och fler blir det om värmen står sig tongue.gif . Vill nog aldrig köpa gurka i butik mer. Vad gör de med dem för att få dem så smaklösa wink.gif

Enkelt.
Odla gurkorna i glasull låt tillsätt näring i vattnet, dosera efter ljus och värme så blir det mest kilo gurka / Kvm växthus!

JÅJ
P.S.
Sådana saker som jord och naturgödsel ger ju massa smak men är inte rationelt! här är det bara mängden och priset som räknas.
Yin o Yang
Aha - föredrar nog att vara mindre rationell och få mer smak tongue.gif biggrin.gif
roax66
Ett annat skäl till smaklösheten är nog tid! Gurkorna paketeras, mellanlagras och transporteras. Jag tror våra hemmaodlade gurkor oxå tappar smak med tiden?
jåj
CITAT (roax66 @ 25-08-2005, 10:58)
Huvudskälet till smaklösheten är nog tid! Gurkorna paketeras, mellanlagras och transporteras. Jag tror våra hemmaodlade gurkor oxå tappar smak med tiden?

Hej.
Nej det är inte tid, odlat i kemikalier och massor av kväve så smakar det lite även om man plockar den i växthuset!

JÅJ
roax66
Mina gurkor smakar mindre och mindre med tiden under lagring i kylskåp (liksom tomaterna gör det). Det är stor skillnad på det som jag äter direkt i växthuset och det som lagrats några dagar.
jåj
CITAT (roax66 @ 25-08-2005, 22:36)
Mina gurkor smakar mindre och mindre med tiden under lagring i kylskåp (liksom tomaterna gör det). Det är stor skillnad på det som jag äter direkt i växthuset och det som lagrats några dagar.

Hej.
Du kommer alltid att uppleva skilnad på det som är kallt och varm, de flesta grönsker och bär smakar nog bäst ju färskare de är.

Inte att förglömma miljön man äter i också !

JÅJ
lilla mamma
Tack , Yin och Yang, dina gurkor smakar gurkor
pollenper
Smaken är också mycket beroende av sort. Jag har provat massor av sorter de flesta från runobergs ekologiska fröer. Och de smakar olika, en favorit är marketmore. Har även köpt på vårat lokala "garden center" och där köpt moderna F1 hybrider. Visst hygglig skörd och smaken fullt jämförbar med mataffärens inplastade.
Yin o Yang
CITAT (roax66 @ 25-08-2005, 22:36)

Jag har aldrig varken gurka eller tomater i kylskåpet. Tomater ska helst förvaras i rumstemperatur har jag fått lära mig av killen som sköter grönsakerna i min matbutik smile.gif . Om man inte köper/plockar väldiga mängder, så är det inga problem att hinna äta upp innan de blir för mogna.
Gurkan står sig också bra i rumstemperatur, den egenodlade i alla fall tongue.gif . 4-5 dagar kan man ha den utan problem (om den nu räcker så länge).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon