Victoria
Hej,

Nu vet jag inte vad jag ska tro! Jag har köpt en isotoma "Country Park" på Plantagen under avdelning perenner. Nu läser jag att det klassas som ettåring? Hur är det? Isf planterar jag hellre ner en geranium på den platsen i rabatten!
mulle
Jag blev nyfiken på den här växten igår och har försökt ta reda på så mycket som möjligt om den.
Det här är vad jag har kommit fram till efter surfning på nätet:
Isotoma är det samma som Pratia pedunculata, blåpratia, och är en perenn.
Den sprider sig och bildar stora mattor.
Jag har själv aldrig sett eller hört om den och är därför mycket nyfiken på kommentarer!
Mulle
nypan
...jag hade flera plantor av isotoma country park i zon tre stockholm men den klarade inte sin första vinter utan dog bort. annars brukar jag få det mesta att överleva, återkomma och klara sig, även lite kinkigare växter, så antingen är den svårare eller måste ha extremt rätta omständigheter, vilka de nu är har jag glömt bort (fast jag trodde jag hade gjort mitt bästa efter åtskilligt nätletande inför planteringen då). vacker var den och hade en mkt fin doft, och bara tanken på att den skulle bildat en matta...ymmiymmi...nypan
Madeleine1
Köpte en planta förra året som växer så det knakar. Min bor väldigt soligt i en rätt så torr/väldränerad rabatt. Blommar från sen vår till och med augusti.

Bor i Mälardalen zon 3.
kerstin z5-6
Pratia pedunculata, har jag testat en gång i höstas -dels höstplantering o dels sork gjorde att den försvann -tänker pröva den minst 2 ggr till om den inte tar sig denna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon