Bobbo
Jo jag har köpt ett gammalt linneskåp. Saken är den att det luktar i det, väldigt instängt. Finns det någon som har några knep för att få bort lukten??

MVH Bobbo
Blomstertanten
Prova att lägga in lavendelpåsar !
stina
Tvätta med ättika
Bobbo
Tusen tack för era svar! rolleyes.gif
kristerh
har du ingen bild på skåpet? alltid kul att se på auktionsfynd rolleyes.gif
krister
Bettson
Om det är en allmogemöbel som inte är fanerad så skulle jag skura med såpa.

Såpa lyfter upp smuts ur trät och smörjer, vårdar lite. Sedan så får man så fin lukt efteråt också.

Men är möbeln fanerad så skall du vara försiktig med vatten.
Pirum
Se till att det är en bra och "riktig" såpa bara, jag köpte nåt budgetmärke för ett tag sedan (har förträngt vilket) och det innehöll ett färgämne som gjorde mina köksredskap av trä svagt gröna. Gick att tvätta bort, men det tog ett tag smile.gif
Bobbo
Tack för alla era svar! Ska försöka fixa en bild så ni får se det rolleyes.gif
Anma
Jag tog hem ett pottskåp från vår stuga i finland för 10 år sedan. Den hade använts just till pottan, så lukten är väldigt speciell. Har gjort allt för att få bort lukten, såpa, avlutat både in och utvändigt, olika huskurer för luktborttagning, lavendel, linoljat mm mm. Det enda som hade verkan ett tag var linoljan. Tills den hade torkat in ordentligt luktade det bara linolja, men sen kom lukten tillbaka. Nu står den tom i hallen. Lukten känns bara när man öppnar skåpet, vilket jag gör i bland när jag vill få barndomsminnen! tongue.gif

Berit
Vackert skåp Anne R. Jag har också ett som står i hallen, inte lika fint som ditt, mitt är mörkt trä och skulle nog behöva renoveras.
wink.gif

Jag kallar mitt skåp för kommod, men det kanske är samma sak rolleyes.gif
Anma
CITAT (Berit @ 25-08-2005, 11:00)
Jag kallar mitt skåp för kommod, men det kanske är samma sak rolleyes.gif

Visst är det kommod, men när man kallat något för pottskåp sen barnsben så är det ju pottskåp oavsett det rätta namnet... biggrin.gif Det var inte så vackert när jag tog den, ingen annan ville ha den för den var mörkbrun och jag var den ende som var villig att avluta. Gissa om dom andra är avundsjuka nu... laugh.gif
Gossen Ruda
Förståsigpåarna hävdar bestämt att man skall aldrig avluta möbler för då minskar dom i värde. Håller inte med. Jag har en trekantig sk munkstol som såg för dassig ut. Visserligen ingen gammal äkta sådan men förmodligen uppåt 100 år. Den var helt ingrodd med smuts, särskilt i alla skåror och andra dekorationer. Dessutom hade den börjat falla isär.

Till slut tröttnade jag på eländet och slog isär den i sina beståndsdelar och avlutade allt. Sen lackade jag den sparsamt och limmade ihop den. Nu pryder den sin plats. Det finns olika värden.
Berit
På tal om gamla möbler eller i det här fallet en fotogenlampa.

Den här fotogenlampan har ju några år på nacken. Är det någon som har en likadan eller liknande. Är lite intresserad av hur pass gammal den kan vara. Foten är av brons skulle jag tro.

Den har stått på en gammal vind så jag skulle vilja göra ren den, men vet ej med vad.
Berit
Hoppsan vilken liten bild det blev när jag skulle visa i hel storlek.

Försöker en gång till
kristerh
Jag tippar på jugend 1880-1910 wink.gif
krister
Berit
Tack kristerh för ditt svar
rolleyes.gif
Jag undrar om jag kan göra ren den med vanligt diskmedel och vatten unsure.gif
lotta_
Berit! Här får du en länk till Antikprat där du kan ställa frågor om din vackra lampa. Lycka till!
Berit
Lotta, tack så mycket för sidan om antikt. Jag fullkomligt älskar gamla grejer.

Mitt hem består mest av gamla antika möbler och saker.

Nu har odla.nu sidan fått en konkurrent tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon