Annlo
Jag tänkte skicka efter frön från Impecta och nu är jag nyfiken på vilka som ni haft erfarenhet av?
Vilka blev bra mindre bra?
Hann de bli klara?

Jag bor i zon 3-4 och ska ha den i växthuset som är på 6 kvm... Jag har tänkt att man ska hålla den under tukt så det inte blir för mycket där inne... Har för övrigt fyra gurkplantor, sex tomater och en physalis och en vinranka!
Susanna
Jag har prövat några olika sorter. Den jag är mest nöjd med heter Orientalisk melon och finns hos Impecta. Den produceras små meloner, cirka 3 hekto. Men de är söta och välsmakande. Dessutom blir den färdig i tid. Tog den första för cirka 14 dagar sedan.

Har också en honungsmelon som heter Suger Nut. Den är inte färdig ännu men mognar nog inom en vecka.

Vattenmelon har jag aldrig lyckats med, de vill inte bli större än några hekto.

Jag har haft mina melonplantor liggande på golvet, men det är nog bättre att binda upp dem.
Svante, zon 1
Nästa säsong tänkte jag prova att odla melon i en liten kallbänk. Därför skulle jag vilja veta hur hög en melonplanta blir när den växer liggande, så jag vet hur djup bänken måste vara. Någon som kan säga?
Annlo
CITAT (Susanna @ 24-08-2005, 16:00)
Jag har prövat några olika sorter. Den jag är mest nöjd med heter Orientalisk melon och finns hos Impecta. Den produceras små meloner, cirka 3 hekto. Men de är söta och välsmakande. Dessutom blir den färdig i tid. Tog den första för cirka 14 dagar sedan.

Har också en honungsmelon som heter Suger Nut. Den är inte färdig ännu men mognar nog inom en vecka.

Vattenmelon har jag aldrig lyckats med, de vill inte bli större än några hekto.

Jag har haft mina melonplantor liggande på golvet, men det är nog bättre att binda upp dem.

Har du haft din i växthus också? Har du ansat den hårt eller har den växt fritt? Hur många plantor har du åt gången i hur stort växthus? rolleyes.gif

(många frågor blir det... smile.gif )
Susanna
Annlo, jag har haft en sorts plasttunnel som jag odlat melonerna i. Har inget riktigt växthus ännu men hoppas på ett till nästa säsong. Plantorna fick i stort sett växa fritt, fast jag nöp av varje ranka som satt en frukt. De behövde cirka en kvadrat var. Hade 7 plantor tror jag. Melonodling är kul, ska ha flera nästa år tänkte jag. wub.gif

Svante, menar du rotsystemet eller det ovan jord? Plantorna blir oftast inte så höga, 15-20 cm kanske. Men har man tur med ex vattenmelon kan ju melonerna bli stora och kräva högre utrymme. rolleyes.gif
Annlo
Hmm... jag ska nog nöja mig med en eller två plantor nästa år och odla uppåt i växthuset! Det är ju så mycket man vill ha plats med! wub.gif
Svante, zon 1
CITAT (Susanna @ 24-08-2005, 21:29)
Svante, menar du rotsystemet eller det ovan jord? Plantorna blir oftast inte så höga, 15-20 cm kanske. Men har man tur med ex vattenmelon kan ju melonerna bli stora och kräva högre utrymme. rolleyes.gif

Jag menade ovan jord, så att jag vet hur hög kant bänken behöver ha. Någon som har provat att odla Galiamelon, jag tycker de är så goda!
Susanna
Svante, jag gick ut och tittade efter för att vara säker. En av mina plantor når faktiskt 25 cm över marken, så det behövs nog gott om utrymme.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon