Full version: Buaganvilla
_weronica_
Hej

Jag har två buganvilla ett litet träd (ljusrosa) och en liten planta (ceris).
Min cerisa tappar sina blommor och blad jätte lätt. Har precis köpt den så den är inte gammal. Vad har jag gjort för fel???

Min ljusrosa har inte fårr blommor i år, hur kommer det sig??

Vill ha jätte många förslag.

tack på förhand

Mvh

Weronica
Carex
I många fall är det så att krukväxtr kan vara lite känsliga för övergången mellan affären och hemmet på grund av skillnaden i luftfuktighet. Gör så att du sprayar lite på den med jämna mellanrum så kanske den klarar sig bättre. En annan anledning kan vara att de växter man köper ofta står i väldigt små krukor som torkar ut otroligt fort. Gör så att du tittar runt lite på nätet och i böcker och läser om dina plantor så löser det sig säkert!
Dessutom brukar många krukväxter gilla att ha sommarlov på balkongen eller i trädgården, men det är nog lite för sent att skola ut nu, men kan tåla att tänkas på till nästa sommar, när man läser skötselråd brukar det ofta stå en liten notis om plantan i fråga tycker om det.
_weronica_
Men varför har min ljusrosa inte blommat i år. jag fick den förra året och då blomma den för fullt???

Vad ska jag göra??
Fenja
Här är en länk till Blomsterfrämjandet, här kan du hitta en massa information om krukväxter, snittblommor och annat. Spara ner länken bland dina favoriter så kan du kolla där om du undrar över något, du verkar ju ha en del olika krukväxter...

Här är en länk direkt till Bougainvillea

Här är en länk till Blomsterfrämjandets Växtdoktor , så kan du själv lätt ta reda på vad man kan göra mot bladavfall och andra problem.

Mvh
Fenja
kopernikus
Den går mot vinter...det hör till deras naturliga beteende.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon