Full version: Velvetea
_weronica_
Hej

Jag undra hur en velvetea ska skötas???
När ska dom planteras om, behövs dom beskäras, vatten(hur mycket),ljus och sol, fuktighet och kan man ta sticklingar på dom eller har dom frön???

Önskar svar på fågorna och flera tips om det finns.

Tack på förhand

Mvh

Weronica wub.gif
Fenja
Är det möjligen en Impatiens Velvetea du menar? Den här länken går till blomsterfrämjandet där du kan läsa om många av de krukväxter som odlas idag...
Mvh
Fenja
lilla mamma
Weronica har du en toppp över, min dog av spinn
_weronica_
jag har inte beskärt/toppat min blomma ännu för jag vet inte riktigt hur man ska göra och hur man ska få rötter på sticklingarna. är det bara att sätta dom i vatten??? eller i en kruka med jord och påse över? vilket funkarbäst???
unsure.gif
zaaritha
Min har stått ute i en urna i somras, kan man ta in den--alltså??
Fenja
Ja, Zaaritha, den funkar fint som krukväxt inomhus... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
zaaritha
Vad bra!! Nå´t jag måste tänka på??
Fenja
Har du möjlighet att vinterförvara svalt 10-15 grader så uppskattar den det. Annars brukar det funka med att bara dra ner på gödning och vattning och låta den vila på fönsterbrädan också. Den uppskattar i så fall lite extra ljus.
Mvh
Fenja
zaaritha
Min lösning på allt: mjölkrummet, + 8-10 grader vintertid!
Fungerar det??
Fenja
De brukar inte gilla att utsättas för lägre temperatur än +10 grader, men testa, jag vet inte hur petigt det är på någon grad så där!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon