Full version: Tomater och physalis
_weronica_
Hej
Hur ska jag övervintra dom???

Alla tips är välkommna

Tack på förhand

Mvh

weronica wub.gif
Annlo
Jag har aldrig prövat att övervintra, så jag vet inte om det går...

Jag sår eller köper nya varje år!

(-"Köpe, köpe, köpe! En hör inge' annat!" som Emils pappa sa! laugh.gif )
Susanne i Linköping
Physalisen (kapkrusbär, av frön från köpefrukt) övervintrade jag i fjol, den stod grön och frodig hela vintern vilket var kul eftersom jag inte har så mycket inomhusväxter. Framåt våren blev den lite tanig i topparna och fick ohyra, men det var inte så farligt.

Däremot borde jag ha klippt ner den tidigare än jag gjorde, när jag ställde ut den nån gång i maj-juni blåste de flesta stjälkar sönder så jag fick klippa den då och därför blev den lite försenad i växten, den har precis börjat blomma. Jag tror att det varit bättre om jag klippt den i april ungefär så att den haft låga stammar när jag satte ut den. Men det är första övervintringen så säker är jag ju inte.

Övervintringen var inte planerad men frukterna kom så sent att de första var skördeklara först i december, så jag var så illa tvungen att ta in plantan. Och sen fick den vara kvar.
vilda-tomten
Jag har provat att ställa in tomater och physallis både inne och i ett källarfönster. Physallisen har jag lyckats övervintra på båda ställena någon gång emellanåt, tomaterna har jag hållit liv i tills jag kunnat skörda dem.

När tomaterna börjar bli för skabbiga framåt slutet på hösten/början av vinten klipper jag av "buketter" och sätter i vatten, har också testat att klippa "buketter" utan att sätta i vatten och själva tomaterna verkar inte ha så mycket emot det heller utan mognar på lite till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon