Full version: Mossor
cecil
...som _gillar_ mossor, tycker att de är fina och gärna har dem omkring mig? I trädgården kring huset vi ska flytta till växer en av de vackraste mossor jag vet, vågig praktstjärnmossa (Mnium undulatum) under uppvuxna syrener, jättetjusigt tycker jag men inte den nuvarande husägaren som hade mossrivaren och kalken framme när vi var på besök.

Det skulle vara roligt att höra om det är någon här som använder mossor, lavar eller annat "lägre stående" som prydnadsväxter, antingen medvetet eller för att det har "blivit så" (och gärna bilder)!

Mvh Cecilia
amaira
Jag älskar mossa wub.gif !
Här växer de lite varstans, men jag har tänkt mig att ha dem lite mer medvetet så småningom.

Några känner jag till, har också ett bra moss-"lexikon", men är inte alls "bra" på dem.

Den här sidan finns i alla fall bland mina favoriter, och rätt som det är sätter jag igång!
cecil
Den sidan hade jag missat, tack. Finns det någon annan som gillar mossa?
amaira
Ja, nu är jag här igen.

Kom på att jag ju gjorde ett gravarrangemang till förra All Helgonahelgen, av just mossor.

mulle
Min svåger är landskapsarkitekt och galen i mossor. Han samlar på dem och vårdar dem ömt - ibland kryper han omkring och putsar dem med tandborste...!
Hans mossor finns med i Bühlers bok "Vanding i nordiska trädgårdar".
Mulle
cecil
Vilket fint arrangemang, Amaira. Och Mulle, den boken ska jag genast låna. Det låter ju som om du har en mycket sympatisk svåger...

Det här hittade jag på plantskolan idag:

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...cecil&pid=34754
amaira
CITAT (cecil @ 26-08-2005, 19:37)
Det här hittade jag på plantskolan idag:

ja, visst är den söööt wub.gif den lilla "biproduken" som ibland hänger med i någon kruka från plantskolan.

CITAT
Marchantia sp

Vad duktig du är på moss-sorter. KUL! wub.gif
"Lungmossa" på svenska, ser jag när jag slår upp det. Och får dessutom veta att man förr i tiden ansåg den vara nyttig mot lungsjukdomar.
Ingis
Hej alla.
Jag är också väldigt förtjust i mossor och lavar och kan gå i timmar i skogen på senhösten och titta.
Plockar också olika sorter som jag sätter i mina blomlådor när frosten har tagit blommorna.
Tyvärr har jag inga bilder.
Hälsningar Ing-Marie
amaira
CITAT (Ingis @ 27-08-2005, 10:06)
Jag är också väldigt förtjust i mossor och lavar och kan gå i timmar i skogen på senhösten och titta.
Plockar också olika sorter som jag sätter i mina blomlådor när frosten har tagit blommorna.

Mmm, så gör jag med wub.gif .

Blomlådan på Hjärteväns veranda, brukar vi fylla med olika mossor, och så sätter vi i fyra stycken ljus! biggrin.gif biggrin.gif
Det blir en stoor och mycket vacker adventsljusstake!!! wub.gif

Visserligen tänder vi aldrig ljusen, men det gör inget.
annama
Jag är glad för mossor, men är gift med en som vill ha SNYGGT omkring sig och jagar allt som kommer upp mellan stenarna med blåslampa mad.gif mad.gif mad.gif . Vi har haft många diskussioner om vad som är snyggt och inte snyggt, han får dessutom medhåll av vår äldste son som inte heller vill ha mossa i sin trädgård. Har dock lyckats samla lite i ett par krukor. En gång fick min man för sig att vit fetknopp som växte i häcken var lite mossig, så jag hittade den hopsopad i en prydlig hög vid grinden, då blev jag inte glad!!! Så nu växer den också till största delen i kruka.
renate
Här är en till som inte jaga mossor med mossrivare eller dylikt.Den mossiga delen av gräsmattan kallar jag för "japansk"gräsmatta,grön och mjukt.Jag älskar de olika mossorterna i skogen,har ett mossalbum på min gamla hårddisk men kommer inte åt den just nu.På senhösten dekorera jag med mossor, lingonris och annat jag hitta i skogen i skålar och krukor på altanen.Det är fint hela vintern. rolleyes.gif
Carex
Jag tycker också att mossor är fint, särskilt den mörkröna låga. Blir så glad när sådant sätter sig som en fin liten gräsmatta under mina bonsaiers trädkronor!
mulle
Hos mig är också all mossa välkommen överallt!
Mulle
Sulawesii
Jag har bara en massa mossa i gräsmattan, jag. Men, det är skönt att gå i, så det gör ingenting!
Xelma
Jag har flera olika sorters mossor och vårdar dem ömt. Jag drar upp gräs och annat som kommer i tuvorna och svär lite över koltrastarna som drar i dem...

Jag har t.o.m. köpt "kuddmossa" och annat vid jul och planterat ut. Jag ska ta lite bilder och lägga in. Vackert är det när mossan väller fram mellan några stenar.

När trädgårdsrundan var i år i nordvästra skåne var jag i Båstad, Hemmeslövsstrand, och tittade på en mossträdgård. De hade flera kvadratmeter mossa med ett utflöde till en damm som kom ut under mossan, vackert!
mankka
Ja mossa är riktigt fint.

jag har hört att när man gjuter betong, så kan man blanda i
mossa för att få skulpturen eller vad man än gjuter att få en mossig yta.

de låter hur nice som helst, ja vet inte mera om den saken.
vet nån av er mera om de här? jag ska snart gjuta och om de funkar så skulle
de vara hur fint som helst.
titti49zon6
Jag gillar mossa, har börjat klä en lååång slänt i
sommarstugan med mossa och sten wub.gif wub.gif wub.gif
Hannele
Jag gillar mossa, på vårt berg. Annars också.
Dansk nalle av mossa, brudbukett.

Ewa L
CITAT (amaira @ 27-08-2005, 08:46)

ja, visst är den söööt  :wub:  den lilla "biproduken" som ibland hänger med i någon kruka från plantskolan.

Just den där lilla grönsaken har jag hittat på flera ställen i mitt Woodland (som aldrig kalkas).
Skam till sägandes har jag tagit bort den. Visste faktiskt inte vad det var. Ser mer ut som en sjukdom än mossa tycker jag. tongue.gif
noora
Vi har rätt mycket mossa i gräsmattan. På vissa ställen är det mer mossa än gräs smile.gif Nu under hösten har det vuxit stora svampar i mossan, det ser riktigt trevligt och lite "skogigt" ut wub.gif På våren kommer det vitsippor och gullvivor där i stället.
Blomstertanten
Jag älskar mossa ! wub.gif

Har funderingar på att försöka odla mossa i akvariet tillsammans med några fuktälskande hoyor och små ormbunkar. Och kanske någon av Adrians underbara brutala växter.
Någon som har provat med mossa ? unsure.gif

Bara ett problem just nu, att fiskarna vill ha akvariet för sej själva !
laugh.gif
Hannele
CITAT (Xelma @ 29-08-2005, 10:26)
Jag har flera olika sorters mossor och vårdar dem ömt. Jag drar upp gräs och annat som kommer i tuvorna och svär lite över koltrastarna som drar i dem...

Ja, och skatorna drar bort även taklök, som vuxit många år. De letar efter myrägg.

Här finns det bilder på mossor: http://www.sbf.c.se/MV/
Landskapsmossor också.
cecil
Jättefina, inspirerande bilder (har äntligen en egen trädgård på gång)! Ewa L: Tekniskt sett är det ingen mossa, det är en LEVERmossa biggrin.gif . Jag har förstått att den ses som ett ogräs av många, och att den har en tendens att "ta över", så den klarar kanske din kalkning.
Blomstertanten: Om fiskarna vill bo kvar i akvariet så finns det flera fina akvatiska mossor, sök på Javamossa (Vesicularia dubuyana), Christmas moss och Pellia så ska du få se på grejer.

Mvh Cecilia
Ewa L
CITAT (cecil @ 19-09-2005, 23:56)
Ewa L: Tekniskt sett är det ingen mossa, det är en LEVERmossa biggrin.gif . Jag har förstått att den ses som ett ogräs av många, och att den har en tendens att "ta över", så den klarar kanske din kalkning.

Tack för det klargörandet. Men den förekommer i ett woodland som alltså inte kalkas, så det är nog bäst att jag fortsätter att ta bort den utom precis i kanten vid stenarna.
Jag visste faktiskt inte alls vad det var. Varje dag lär man sig något nytt! wub.gif
cecil
Jag läste visst slarvigt. Man ska inte surfa sent på natten rolleyes.gif
Hannele
Tekniskt sett är det ingen mossa, det är en LEVERmossa biggrin.gif

Blad- och levermossor är också mossor.
Piccante
CITAT
Ewa L: Tekniskt sett är det ingen mossa, det är en LEVERmossa  . Jag har förstått att den ses som ett ogräs av många, och att den har en tendens att "ta över", så den klarar kanske din kalkning.

Tack för det klargörandet. Men den förekommer i ett woodland som alltså inte kalkas, så det är nog bäst att jag fortsätter att ta bort den utom precis i kanten vid stenarna.
Jag visste faktiskt inte alls vad det var. Varje dag lär man sig något nytt!  

Levermossor är även de mossor om man talar om "mossor" i vidare bemärkelse.

Levermossor brukar inte sky kalk utan oftare tvärt om gilla rikare mark så undviker man att kalka så kan man nog lättare rensa bort levermossor.
kerstin z5-6
Och just levermossa är jag gärna utan -den kväver småväxter i lund o stenparti utan pardon -men övriga mossor tycker jag är mycket vackra
Åsa, mälardalen zon 2
Levermossan ska man undvika så mycket som möjligt den kväver andra växter och egentligen borde ni inte fått den, för det finns en del växtslag som egentligen inte får förekomma i yrkesodlingarna (och därmed säljas med växterna) och en av dessa växter är just levermossa.
BjursBerit
Jag älskar mossa och har försökt att blanda in det lite grann i min trädgård...tycker att det mjukar upp stenarna.Detta är en bild på ett av mina projekt från förra sommaren, det är inte riktigt klart än...
Ewa L
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-01-2006, 20:25)
Levermossan ska man undvika så mycket som möjligt den kväver andra växter och egentligen borde ni inte fått den, för det finns en del växtslag som egentligen inte får förekomma i yrkesodlingarna (och därmed säljas med växterna) och en av dessa växter är just levermossa.

Mycket intressant info!!
Det är nämligen högst vanligt att det är levermossa överst i krukade perenner. Åtminstone inte ovanligt.

Det är så jag fått in den i trädgården. Nu kan jag påtala det för min handelsträdgård nästa gång (och kanske pruta tongue.gif ).
Hannele
CITAT (BjursBerit @ 02-01-2006, 23:54)
Jag älskar mossa och har försökt att blanda in det lite grann i min trädgård...

Väldigt fint, lite Peter Gaunitz-stuk, BjursBerit.
Klematis
Tycker oxå att det är fint med mossa, fast det kunde ju varit lite mindre i gräsmattan hos mig.
Lars-Olof Arvids
Vad roligt att så många gillar mossor och lavar! Även hos mig får de växa fritt för det mesta. Ett par av biologerna här på Naturcentrum hör till de främsta i Sverige på just mossor och lavar, så undrar ni något kan jag nog föra frågorna vidare. smile.gif

Olle
Sylvia
Jag är också mossälskare, som kanske framgår ur min artikel som amaira i början länkar till!
Jag gör varje år olika mossarrangemang i trädgården. dessutom går jag runt och fotograferar mossor, bara för att de är så vackra. Det finns åtskilliga bilder med mina moss-arrangemang på olika artiklar i Odla, men det finns även bilder i mitt album.
Xelma
Vad gör ni för att hålla fåglarna borta? Vi har både många koltrastar och skator. Skatorna är värst, de kommer i flockar och röjer i rabatterna.

Jag sticker i pinnar i kuddmossorna för att de inte ska försvinna och finfördelas, men jag hade gärna sluppit det. Hönsnät över är inte så vackert.

Jag såg ett reportage i AoT för säkert 6 månader sedan med fyrkantiga fågelbad med massor av kuddmossa runt, undrar hur de gör för att få ha dem ifred från fåglar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon