AndreasBlomquist
Gjorde första skörden av min störvaxböna 'Neckargold' igår. Det blev lite mer än 1 kilo bönor som glatt slukades lätt smörkokta som tillbehör till middagen.

Jag måste säga att jag är riktigt imponerad av hur mycket bönor denna sorten gav och att de dessutom smakade så ljuvligt. Trots att jag plockade av lite mer än 1 kilo så syns det inte nämnvärt bland alla bönor som hänger där.

Någon annan som har erfarenheter av denna bönan?
Svante, zon 1
Jag har också odlat den i år och är mycket nöjd. Enda problemet är att jag gjorde lite för klena stöd - det känns som om bönorna gärna skulle växa sig ännu högre än de 180 cm de har att klättra på.
pisanggoreng
Nästa år blir det betydligt mer bönor, på bekostnad av kål- och sallatsväxter. Sniglarna verkar inte tycka om bönor...?
Susanna
Jag har aldrig prövat vaxbönan men har haft många andra bönsorter i år. Men det låter som en bra växt, jag testar den nästa år.
AndreasBlomquist
CITAT (Svante @ zon 1,25-08-2005, 11:50)
Jag har också odlat den i år och är mycket nöjd. Enda problemet är att jag gjorde lite för klena stöd - det känns som om bönorna gärna skulle växa sig ännu högre än de 180 cm de har att klättra på.

Jag byggde en "pyramid" med hjälp av 3 störar på vardera 2.5 meter. Bönrankorna växte snabbt ända upp och jag klämde dit ytterligare en stör på 1.2 meter som stod rakt upp i mitten. Även denna har de klättrat upp och förbi. Det blir lite knöligt att skörda bönor och behöva ta med en trappstege för att göra så.

Skördade i alla fall drygt 8 hekto igår igen. Fortfarande hur mycket bönor som helst kvar. Vi har också bestämt oss för att odla ännu mer bönor nästa år och till min stora glädje utöka trädgårdslandet med 8 kvm så att ingen annat behöver stå undan för bönorna! smile.gif
littlegem
CITAT (pisanggoreng @ 25-08-2005, 14:58)
Sniglarna verkar inte tycka om bönor...?

På den punkten har du dessvärre fel. Jag har i år plockat mängder av trädgårdssnäckor och parksniglar från min odling av bönor. Värst har de härjat bland skärbönorna.

De (censur) kräken har till och med tagit sig upp till toppen av störbönorna. Enda fördelen med det är att det inneburit en säker död för dem när jag fått syn dem.
KURT
Låga vaxbönor kan lätt angripas av bladmögel (speciellt om de odlas nära potatis), vet någon om störvaxbönor är mindre drabbade av bladmögel? De kommer ju i alla fall upp en bit från marken.
pisanggoreng
CITAT (littlegem @ 28-08-2005, 22:25)
CITAT (pisanggoreng @ 25-08-2005, 14:58)
Sniglarna verkar inte tycka om bönor...?

På den punkten har du dessvärre fel. Jag har i år plockat mängder av trädgårdssnäckor och parksniglar från min odling av bönor. Värst har de härjat bland skärbönorna.

De (censur) kräken har till och med tagit sig upp till toppen av störbönorna. Enda fördelen med det är att det inneburit en säker död för dem när jag fått syn dem.

Jag tänkte på mördarsniglar. De har jag inte sett på någora bönor här (även om det inte skulle förvåna mig om de skulle ge sig på dem också mad.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon