Fnigy
Hej, min stackars hibiskus har troligen drabbats av spinn och på lantmännen hade de fått in en ny sorts naturligt ohyremedel som heter Skadekryp Effekt. Det innehåller mest paraffinolja och på flaskan står det att det är anpassat för bl.a. just spinn. Någon som har provat? Funkade det? Tacksam för alla svar då jag inte vill förlora min stackars växt!
krukan
Skulle tro att det funkar ungefär som bladglans, dvs parafinet lägger sig över ohyran och kväver dem, då de andas genom "huden". Borde funka, men det vill ju till att man träffar dem allehopa. Tycker det är värt att testa, jag använde bladglans i kombination med pyrex för att få bukt med en gigantisk invation av sköldlöss och de försvann helt.

Håll växten och liuten runt plantan fuktig så ökar dina chanser ytterligare. Eller bäst av allt, ställ ut den medan det fortfarande är sommar, det kurerar alla växter från spinn och ger växten en liten semesterkick, som gör att den klarar nästa vinter lite bättre. Regn är toppen!

Min hibiskus hade spinn och jag kastade helt sonika ut den, utan ytterligare årgärder och den ser superfin ut nu. Spinnen är borta.
Fnigy
Tack för hjälpen. Undrar bara om det funkar att ställa ut hibiskusen nu när det är lite svalare och blåsigare, klarar den det?
Margaretha
Nja, helt sant är det inte att utomhusvistelse hjälper. Jag upptäckte idag att två av mina fuchsior ute har fått spinn och de ser inte ut att må bra alls!
Den ena tappar blad så det ser rent katastrofalt ut.

Provado plus får man väl inte använda utomhus så jag vet inte riktigt vad man ska göra.
krukan
Det är ju torka som är största boven, när spinn invaderar. Kallt och regnigt är pest för spinn. Oftast är plantan tåligare än spinnet och klarar ruskvädret bättre än att ätas på av spinn.

Jag har aldrig sett att mina plantor drabbats av spinn ute, om de inte stått i söderläge under tak och därmed haft samma betingelser som inne. Är det blött runt växten, som dagg och regn skapar, så blir det inte spinn. Men annat kan ju trivas istället, som löss mm mad.gif

Jag skulle ställa ut min blomma. Min hibiskus står just nu i regn och blåst, den ser ut att mysa och stäcka på sig i friska luften. Men man får passa sig för frosten som snart lurar runt knuten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon