amaira
Den här blåvingen t.ex. blir jag inte riktigt klok på ...

Alla de andra blåvingarna på ängen var ängsblåvinge (och puktörneblåvinge). Nån sån här tecknad finns inte. Men uppenbarligen gör den ju det, så då är det jag igen, som inte har ögona med mig ...

Och så är det lite roligt med varieteten av den vitfläckiga guldvingehonan.

Hane till vänster, hona till höger. (Fotad i Ytterhogdal, Härjedalen i somras)

Hemma ser honan ut såhär, med ett utbrett mörkt parti på bakvingarna.

I Nationalnyckeln står heller ingenting om den ljusa varianten.
Gossen Ruda
Du har visat lite av variationerna inom arterna. Det finns olika namn för dom olika variationerna. Först har vi aberrationer som är skillnader i teckningarna av olika slag. Tror men är inte säker på att det även kallas "forma", möjligen är forma en mer stabil avvikelse. Sen har vi underarter, subspecies(ssp), som är ännu mer stabila och ofta geografiskt förekommande avvikelser. Vad som är vad är ett ständigt diskussionsämne bland systematiker för det är inte helt klart hur gränsdragningarna skall ske.

Just inom familjen Lycaenidae dräller det av olika avvikelser och underarter. Jag skulle tro att blåvingen är en lite suddigt tecknad Ängsblåvinge, det finns ingen annan art som passar in.

Guldvingen är lite annorlunda. I Svenska fjärilar från 1941 och Nordens dagfjärilar från 1959 finns det med beskrivningen av en ssp oranula, en underart från norra Sverige som är mindre och blekare med mindre svart på vingarna. I Europas dagfjärilar från 1970 finns inte denna med, bara två andra underarter från södra Europa. Tydligen anses den inte längre ha status som underart, bara en färgvariation. Saken kan diskuteras fast inte av mig. tongue.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 25-08-2005, 16:07)
Just inom familjen Lycaenidae dräller det av olika avvikelser och underarter.

Tack, det förklarar ett och annat.

"Lycaenidae" - Juvelvingar på svenska. (blåvingar och guldvingar)

Juvelvingar, det låter så vackert wub.gif
Och så är de ju vackra också.

Tack igen, för ditt svar. Det är intressant!
Gossen Ruda
Jag kan komma med ett exempel till. Violettkantad guldvinge finns i centrala och norra Europa med huvudarten Paleochrysophanus hippothoe hippothoe. Sen finns en ssp P. hippothoe stiberi i norra Sverige. P. hippothoe eurydame i södra alperna och slutligen P. hippothoe leonhardi i Balkanområdet.

I Europa alltså men eftersom fjärilen finns ända bort i Sibirien till Amur så finns det säkert många fler underarter. Som så småningom blir egna arter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon