Full version: Besviken på Odla...
onlyirishbiddy
Jag köpte 2 höstanemoner från Odla våren 2004, och de blommade inte första året, men jag läste lite inlägg här på forumet och förstod att det kan ta tid innan den etablerar sig. Jag tänkte att den som väntar på ngt gott...
Nu - ÄNTLIGEN - har första blomman slagit ut, men den är vit! Och jag köpte den rosa varianten då jag absolut ABSOLUT ville ha den. sad.gif sad.gif

Jag köpte även 3 nävor Splish Splash som jag slet ur rabatterna i somras, efter andra året med massor med mjöldagg fast de växte i kanonfin jord och i en rabatt som är perfekt map fuktighet! De växte dessutom på ett rangligt spretigt sätt och blev kala i mitten, de blev inte alls tuviga och täta sad.gif sad.gif

Och de 2 röda astrantia som jag oxå köpte samtidigt har för andra året i rad fått någon sjukdom/ohyra som gör att bladen blir brunsvarta - ser helt nedskitna ut.... sad.gif sad.gif

Det skall läggas till min daglilja som var orange som skulle varit lila.

Jag är rätt ledsen nu - det var så tråkigt med höstanemonen som jag verkligen har längtat efter - så jag blev tvungen att skriva av mig lite... sad.gif sad.gif
pisanggoreng
Det verkar vara ganska många som fått fel färg från Odla (även jag). Jag kommer inte beställa därifrån på ett tag igen. Jag har skickat mail och klagat, men det har inte fått något svar (flera veckor sedan). Trist.

Förstår att du är besviken.
bikiv
Ja, även jag fick fel färg. (Skrivit om det i en annan tråd). Jag fick svar från Odla att man skulle undersöka vad som hänt. Stötte på för några dagar sedan, men har inte hört något!

Självklart kan det bli fel någon gång, men någon slags kvalitetskontroll måste dom väl ha?

Man blir grymt besviken!
jazza
Vad tråkigt när det blir fel, själv har jag köpt både lökar och plantor från Odla , och varit nöjd. Nu har visserligen inte pionerna blommat ännu, så det återstår att se om de är rätt.

Jazza
Fenja
Jag har beställt både fröer, perenner och lökar från Odla och är mycket nöjd med alla dessa. En daglilja hade fel färg och jag fotade den och mailade och fick genast beloppet innestående till nästa beställning. De svarade mig dagen efter.
Kanske är det så att de har mycket att göra så de periodvis inte hinner i kapp inkommade mail och post? Jag finner det svårt att tro att de inte erbjuder alla kunder samma service. Jag var i kontakt med dem för kanske en månad sedan ungefär.
Dessutom tror jag att det är effektivare att skriva direkt till dem i stället för här ute på forumet, som de kanske inte alls har tid att läsa just när alla lökar ska distrubueras...
Mvh
Fenja
mulle
Jag har också beställt mycket från Odla - allt har varit korrekt och i prima skick.
Mulle
stina
Har också beställt vid i princip varje erbjudande (kan inte låta bli wub.gif ) och det har alltid varit rätt och fina varor!!!

/Stina
Margaretha
Har också i stort sett goda erfarenheter av ODLA utom tulpaner som blev mera röda än rosa och jättevallmon Pattys Plum som ruttnade bort.

Däremot har jag köpt flera (tre) höstanemoner på andra ställen. En skulle vara dubbel rosa, en vit och en enkel rosa. Nu har jag i stället tre stycken dubbla rosa och jag har inte en aning var jag köpt dem!!! Visst är de vackra men inte vill jag ha tre!

Är de svåra att artbestämma kanske? unsure.gif
Betty
Jag har under åren beställt massor av både frön, perenner och lökar från Odla. Enda missarna har varit; en höstanemon som inte tog sig - mailade och fick en ny på en gång och en narciss som hade fel färg - mailade och får en ny när årets lökar levereras. För min del har antalet fellaktiga leveranser från Odla varit minimala.
Jag har fått desto fler felmärkta plantor, lökar och fröer när jag handlat på plantskolor och liknande ställen.
kerstine
Odlas leveranser har jag i princip varit nöjd med, det enda som gått fel är ett par röllikor som verkade döda från början.

Det jag kan varna för Easy Plant. Jag trodde att jag köpte sibirisk vallmo, men fick jätteträdgårdsvallmo, jag trodde att jag köpte axveronika men fick osannolikt nog karpaterklocka.
AnnammA
Bor man i Skåne(som jag smile.gif ) är det värt ett besök på Odlas plantskola utanför Sösdala(sydöstra Skåne).

AnnA
onlyirishbiddy
Jag kanske har haft för höga krav - allt och alla kan inte vara 100% helt enkelt. Det verkar så nu som jag läser om att det finns många som exv har fått felmärkta plantor från plantskolor etc etc, och jag har även fått fram den där "fulsnygga" riddarsporran som ser lite brunskitig ut, precis som någon annan hade fått i en annan tråd (ni kommer säkert i håg den!), det var frö från Mr Forthergills som skulle varit Percival - det kanske är sånt som händer!?

Tur i oturen är att min höstanemon verkar vara en vit dubbel och blommorna är nästan 5 cm storal! Så den är rätt häftig endå.... wub.gif
AnnammA
I våras köpte jag fröer genom Odla, men vad snopen ohmy.gif jag blev i somras när jag öppnade påsen med en fräckt röd solros, för där var inga fröer i påsen... wink.gif Det har jag faktiskt aldrig råkat ut för förut sleep.gif ...Och det var svårt att se utanpå påsen att den var tom, eftersom det var en sådan där specialsort som låg i en extra fröpåse inuti ytterpåsen... Så det blev inga sådana solrosor i år. sleep.gif

AnnA
Carex
Även om det kanske var lång tid sedan du köpte dina solrosor så tycker jag att du borde påpeka att det inte fanns något innehåll, en sak är att få felmärkta saker, en annan att inte få något alls!
bikiv
CITAT (bikiv @ 25-08-2005, 21:13)
Ja, även jag fick fel färg. (Skrivit om det i en annan tråd). Jag fick svar från Odla att man skulle undersöka vad som hänt. Stötte på för några dagar sedan, men har inte hört något!

I dag kom svar:
"Jag har fått svar från leverantören och de bekräftar att vissa liljor de
fått från en en av deras leverantörer har varit fel. Enligt informationen vi
fått ska de byta ut denna leverantör till nästa år men det hjälper tyvärr
inte dig eller andra som redan fått fel sort.

Vi tycker det är tråkigt när det blir så här och tyvärr kan man aldrig
kontrollera att sorterna är rätt förrän de blommar. Jag hoppas vi slipper
liknande fel i framtiden."

Jag blev även erbjuden kompensation!

Juste, tycker jag!

Kan inte vara lätt med leverantörs- och underleverantörskontoll i denna bransch! Har inte tappat förtroendet och kommer fortfarande att beställa från Odla. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon