Full version: Spansk körvel
Jill-Ulrika
Besökte Linnés sommarbostad Hammarby i förra veckan. Det var så vackert! Så skulle jag vilja bo året runt.

Hursomhelst så fanns det något som doftade så himla gott och godisaktigt som lakrits. På en skylt stod det att det var spansk körvel som också användes vid framställningen av en viss form av danska(?) halstabletter (minns inte hela namnet.)

Så nu vill jag ha spansk körvel på min balkong nästa sommar. Behöver därför tips och råd från er med mer odlarerfarenhet på området, särkskilt om hur det är att odla spansk körvel i kruka, hur funkar det? Är det lätt eller svårt osv rolleyes.gif
Fenja
STOOOOOOR kruka, den får pålrötter och blir uppåt 1-2 meter hög. Tror att den är bäst på friland men i princip så borde den klara en säsong i kruka.
Mvh
Fenja
noora
Jag hade spansk körvel i en medelstor kruka (16 eller 18 cm) på balkongen. Den krävde rätt mycket vatten. Glömde man vattna så vissnade den ner, men det kom nya blad efter nån vecka. Den blev inte speciellt stor i så liten kruka. Bild finns här, där kan du se hur den såg ut i juni (nyplanterad) och en månad senare.

Jag fick den inte att övervintra, men då gjorde jag heller inga större försök att skydda den. Om man ser till att den inte dränks när det blir tö på vintern och att den inte tinar för fort på våren (skydda den från solvärmen med säckväv, fiberduk eller nåt) kan det kanske gå.
lilla mamma
Jag har i rabatten jag kan gräva upp om du vill ha.
Ophelia
Den är så fin och visst gör den skäl för sitt namn "Myrrhis odorata" smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon