Full version: Mangold
Eva St
Satte Mangold förra året som bara blev alldeles förkrympt och inte gav någonting tillbaka mer än några pytteblad på korta röda stjälkar. Tänkte göra ett nytt försök i år men vad kan felet ha varit tror ni.
Eva St
nina L
Vad hade du för jord och placering? Sol, skugga och vatten?
Åsa, mälardalen zon 2
Röda stjälkar, var det Ruby Chard?? En sort som jag också misslyckas med, den verkar inte gilla min jord + sår man för tidigt så går den allför lätt upp i blom + blir den stressad av värme och torka verkar den inte vilja växa heller.

Vill du ha färgade stjälkar prova Bright Lights F1 istället. Annars så brukar inte mangold vara så kinkig. Den vill gärna växa i lucker och näringsrik jord, jag har dock även odlat den i lite styvare lera och den växte bra där med. Den är något tåligare mot torka än vad spenat är men får man en varm och torr sommar så måste man passa med vattning, ge gärna lite gödning några gånger med vattnet under sommaren. Vänta gärna med sådden tills jorden har en temp på ca +10-12C då minskar man risken för stocklöpning.
Eva St
Jättetack för svaren då försöker jag med Bright Lights F1 istället. Går den att få tag i ute i affärerna eller skulle jag skickat efter den tillsammans med andra fröer tro. Låter ju inte helt omöjligt att klara av att odla den. Är inte säker på vilken sort jag odlade förra året men tycker jag känner igen Ruby Chard.
Växtplatsen är solig och jorden ganska lucker vatten finns i mängder eftersom jag har Vänern alldeles intill.
Skulle också vilja veta hur ni använder Mangold på olika sätt och när den är klar att skörda.
Ingrid på Västkusten
Kan instämma i kören om Ruby chard. Andra sorter funkar mkt mkt bättre.
Fast jag lyckas aldrig riktigt helelr med mangold så att den ser ut som i böckerna utom de sk 'Perpetual' sorterna - de trivs bättre hos mig.

Hälsar ingrid
Eva St
Vad skönt då kan jag alltså skylla på sorten och känna mig helt oskyldig själv.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Bright Lights är ganska lätt att få tag på numera även stora vanliga firmor som ex. Weibulls säljer sorten. Så den brukar man numera även kunna hitta i fröställen på gardencenter/trädgårdsbutiker.

Perpetual Spinach fungerar även här hos mig mycket bra men den har inga färgglada stjälkar. Denna sort brukar även övervintra hos mig så att jag kan skörda lite färska blad tidigt på våren innan jag river bort plantorna (Bright Lights övervintrar dåligt).

Mangold går att använda överallt där man använder spenat, pajer, soppor, gratänger mm. Ska man stuva föredrar jag mangold som inte har röda eller rosa stjälkar, de brukar färga av sig och rosa stuvning med gröna blad ser lite mystisk ut även om smaken är helt OK.

Mangoldfrön håller åtminstone 3-5år så det går bra att köpa några sorter och så lite ur varje fröpåse och sedan göra det i några år. Själv ska jag även prova Bright Yellow iår med gula stjälkar.
Eva St
Tack för hjälpen
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon