Omkring den här stenen behövs det massor av perenner.
Det som syns på bilden är aubretia.
Jag är tacksam för alla förslag både vad det gäller växtval och färger.
Jag tycker det vore snyggt med något som klättrar upp för stenen, en småblommig klematis, rosa kanske. Sen en blå bas runt med lite vita och rosa inslag.
Tyvärr har jag lite svårt att föreslå blommor, bor i zon 1. Men om de funkar så tycker jag kantnepeta och stäppsalvia är fina, någon flox och lite funkia för en grön bas.
Lycka till
Stenen är så vacker i sig att jag röstar för lägre växter som inte konkurrerar alltför mycket.
Kaukasisk sedum?
Mycket fint med aubretian!
Mulle
En massa vårlökar som sedan täcks av aubretiorna, nävor, höstphlox, stjärnflocka. Jag gillar Näckens förslag om blått, rosa och vitt, ett par klematis är nog inte fel!
Eller om du vill ha en vassare färgsättning satsa på en bårblomning av krokus, röd gullviva och blå viol, sedan slingerkrasse över stenen, rödfibbla, orange kejsarliljor, orientalis vallmo, rosor och kantnepeta. Blanda in ettårig knallblå rips för effektens skull.
Kom just på att en doftande klematis borde passa rätt fint över stenen också...
Du kanske inte behöver sätta perenner direkt utan kan leka dig fram till rätt färgsättning med ettåringar först?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
26-08-2005, 14:36
Alpiner ! Som framhäver stenen utan för mkt konkurrens
lewisia , tex mfl
-några trevliga alunrot också kanske för bladfärgerna,
penstemoner,
Håller också på krypande låga växter som mjukt bäddar in stenens bas och så kanske lite högre (fast inte för höga) samlingar på några ställen. Sedum vore fint! Det finns massor av olika färger på sedum att välja bland.
Låga klockor?
Tack snälla för all hjälp och förslag

. Jag får ta mig en funderare under vintern.
Några lökar kan jag stoppa ner nu enligt Fenjas förslag.
Skall kolla hur kaukasisk sedum ser ut.
Kerstin, jag ser att du har en tråd i förkultivering:"hur var det nu då? Frö? så jag skriver några rader där.
Har inte lärt mig länka

än
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.