|
gammelnalle
25-08-2005, 19:17
Den veckan som har gått har jag haft turen att få vara ute mycket i trädgården (även om det mesta INTE varit trädgårdsarbete utan hus-reparationer..)
men så tyst det har blivit. Det är mest syrsorna jag hör, och de är SÅ intensiva just nu..
Men fåglarna är tysta: En och annan Nötskrika "jamar" uppe ibland de övermogna körsbären (inte alla har ramlat ner..) och Göktytans säregna "tytande" samt spillkråkan, när den kommer flygande.
Igår blev jag dock överraskad av att sädesärlan "tjattrade" (troligvis på katterna..)
men annars är det så tyst....
Tystnaden är vacker den med, men jag saknar fågel-livet!!!
b
Ja, hos mig är det bara uven som hoar i berget.
Fågellivet är kvar, det går bara ut på annat än att sjunga just nu. Allt har sin tid, vet du väl  . Fågelsången brukar tystna runt midsommar. Här låter gröngölingen emellanåt, ringduvorna kan ho-o-a för fullt ibland, de är ganska griniga på varandra. Och så ugglan  . De hoar inte här. Det är honan som ... ja, vad säger man om hennes lite jamande ljud? Alldeles utanför mitt sovrumsfönster på kvällen/ natten. Jag sover med öppet fönster, ute är det mörkt, och så de här "uuiitt" klart och tydligt från lönnen utanför fönstret. Då ler jag från ena örat till det andra. Blir så lycklig av att lyssna på henne
zaaritha
25-08-2005, 23:45
Rödhaken, sädesärlan, svarthättan o svalorna hörs än hos oss................
kristerh
26-08-2005, 08:44
en o annan flock av talgoxar o blåmesar är det enda som tjattrar hos mig, krister
Smekajsa
26-08-2005, 16:46
Mina hackspettar och talgoxar är kvar här i trädgården och hackspettarna "träter" på mig när maten är slut Sméns antenner är fulla med svalor, de har en samlingsplats där och de för ett himla väsen ........... Sedan har vi ju alla pilfinkar som tjattrar runt här oxo
lavendel2
26-08-2005, 17:09
Svalorna hör jag fortfarande...så då är inte sommaren slut!  Hackspettsungen har lugnat ner sej lite....men talgoxar och blåmesar och nötväckor träter som vanligt!
*Felix matte*
26-08-2005, 17:51
CITAT (amaira @ 25-08-2005, 21:27) Fågelsången brukar tystna runt midsommar.  ... inte här iaf. Tyst har det varit i ett par veckor... tidigare vaknade jag vid fyratiden var morgon av fågelkvittrandet.
CITAT (gammelnalle @ 25-08-2005, 20:17) Det är mest syrsorna jag hör, och de är SÅ intensiva just nu.. Åhhh, jag har inte hört en enda under hela sommaren... antingen har vi inga eller också.... vad var det Zara L. sjöng???
gammelnalle
26-08-2005, 20:49
CITAT (bikiv @ 26-08-2005, 21:21) CITAT (gammelnalle @ 25-08-2005, 20:17) Det är mest syrsorna jag hör, och de är SÅ intensiva just nu.. Åhhh, jag har inte hört en enda under hela sommaren... antingen har vi inga eller också.... vad var det Zara L. sjöng??? jag kan inte längre höra syrsor, det är trist, men det är en överkommlig brist.. (sång om syrsor) majjister besserwisser mezzerschmidt
Hallå majjistern! Vet han om det finns möjlighet att höra syrsor så här, straxt söder om Sthlm City eller är det en "överkommlig brist"?
Dock inte riktigt överkommlig för mig... Skulle gärna vilja höra dem... Kanske måste jag åka till Mallis eller liknande för att testa?
gammelnalle
26-08-2005, 21:14
inte den anaste bleking om var linjen för syrsor går..... men TROR att det mer beror på hur hörseln är beskaffad.. dvs är man över en viss magisk gräns... så hör man de inte... men det är bara min spekulation.... VAD GLAD jag blir över att så många skriver i denna tråd... får man bli det??????
Det finns syrsor på Åland så det borde väl finnas i Stockholm också tycker man. Mulle
Här där jag bor har vi fortfarande gott om fågel. Vi är en av de sista utposterna innan flyttfåglarna lämnar oss på hösten. Över mitt huvud går en autostrada mot söder o.s.v. Jag är dåligt bevandrad i den svenska skaldekonsten men tror att Gullberg skrev nåt i den stilen. Men det där kan säkert du Gammelnalle  , jag litar på att du rättar mig om jag har fel.
*Felix matte*
26-08-2005, 21:36
Ja, då har man väl nått den magiska gränsen då... Felix matte: Snöskator har vi iaf gott om! Dom låter ju ingenting, men syns och tar för sig av all nedfallen frukt! Det får dom gärna! Men, dom fina äpplena i träden behöver dom väl inte hacka på... inte alla äpplen iaf... Längtar faktiskt till nästa vår fastän staren jubelkvittrar och väcker mig kl 04 på morgonen!
CITAT (gammelnalle @ 26-08-2005, 22:14) inte den anaste bleking om var linjen för syrsor går..... men TROR att det mer beror på hur hörseln är beskaffad.. dvs är man över en viss magisk gräns... så hör man de inte... men det är bara min spekulation.... VAD GLAD jag blir över att så många skriver i denna tråd...  :) :) :) :) :) får man bli det??????Måste göra er lite besvikna  men det är inte troligt att det är syrsor ni inte hör. I alla fall inte om ni bor i Sverige - kolla in den här sidan - däremot hörs vårtbitare och gräshoppor. Har faktiskt inte tänkt på vilka fåglar som låter nu... Joo tranorna hörs, fast dom kvittrar väl inte, och inte räknas dom väl till småfåglarna heller. Vad hörs mer?  Korparna! Rödhaken tror jag hörs fortfarande, och nåt annat som jag inte vet vad det är. Är urdålig på fågelsånger men har bra hörsel för övrigt.
Du hann före Berith Det är vårtbitare och gräshoppor. Låter inte alls så romatiskt som "syrsor". Alltså - *hur trasslar jag mig ur det här så det blir rätt?* Både gräshoppor och vårtbitare låter ju romantiska, tycker jag. Men namnet "vårtbitare"  ... Bor fyra mil nordväst om Stockholm C. Och här är det livat värre ute i buskarna. Särskilt den stora gröna vårtbitaren gillar att sitta i mina vildvuxna hallonbuskar, med hallonblad högt ovanför öronen. (  "högt ovanför öronen" ha-ha, de har sina öron på knäna!) Fågel- sången tystnar runt midsommar (här i alla fall). Den ljuva revirhävdande sången, som lockar honor, och skyddar dem mot andra hanar när de ruvar. SEdan kommer en hektisk tid med att mata ständigt hungriga barn, då hinns det inte med att sitta och sjunga. Men när ungarna börjar bli flygga, fortsätter de att låta - det finns mycket annat också att dryfta, när man är fågel  , än skönsång.
gammelnalle
27-08-2005, 08:06
besviken??  jag?? ånä...... tvärtom gillar jag inte att gå omkring och tro fel.... således är jag förståndigare idag än jag var i går.... förhoppningsvis) tack för den länken... och SPELAR gör det små kräken oavsett om det är syrsor, vårtbitare eller gräshoppor..... björn
 skönt att höra bjorn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|