Full version: Miniträd
Snöflinga
Har en ganska stor tunna, som jag i sommar odlat squach i som iofs växte som attan........ Men nu har jag planer på att ha ett litet träd där, gärna syren sleep.gif

Är det någon här som kan tipsa om det finns, kan vara annat också, men något i dvärgform smile.gif
pisanggoreng
Det finns små uppstammade syrener.

Annars kanske en japansk dvärgpil kan vara något:

yenny

Eller en japansk blodlönn
kristerh
Det finns flera olika sorters dvärgsyrener, kolla med din lokala plantskola, de kan säkert ta in om de inte har dem hemma.
krister
Ninni1
Hej Jenny,
Jag har i sommar också köpt en blodlönn som än så länge står i kruka (har inte riktigt bestämt mig för var den ska stå ännu). Krukan är inte lika stor och fin som din, men ändock.....
Hur övervintrar du din ?? Jag tänkte gräva ner min i grönsakslandet över vintern, men det kanske inte behövs........eller ?????

Undrar gör.... Ninni (Östergötland)
yenny
CITAT (Ninni1 @ 26-08-2005, 11:32)
Hej Jenny,
Jag har i sommar också köpt en blodlönn som än så länge står i kruka (har inte riktigt bestämt mig för var den ska stå ännu). Krukan är inte lika stor och fin som din, men ändock.....
Hur övervintrar du din ?? Jag tänkte gräva ner min i grönsakslandet över vintern, men det kanske inte behövs........eller ?????

Undrar gör.... Ninni (Östergötland)

Hej Ninni!
Ja jag har ju inte övervintrat min ännu... men jag har övervintrat annat förr... jag tänkte nog försöka ställa den under tak så det inte bli för vått och sedan linda in krukan i säckväv med några lager tidningspapper under.
Jag tror att det borde funka.
Har bla övervintrat clematis så.
kristerh
Jag har en blodlönn i kruka sedan flera år, den ställer jag bara på ett skuggigt ställe i trädgården, och slänger lite löv över krukan, jag begraver inte krukan eller gräver ner den, det går bra ändå, den verkar stormtrivas,
jag bor i zon 2-3
krister
Ninni1
Tack för hjälpen!
Så lite jobb som möjligt är min filosofi, så detta passar mig utmärkt.

Tack, igen
Ninni
Snöflinga
Tack för svar, det där med jap. blodlönn tilltalar mig, de är ju verkligen praktfulla i färgen rolleyes.gif Men ni som har den, vilka zoner ? Tror att jag tillhör 3:an (Närke) - Kan den klara sig där månntro unsure.gif Går ej att ställa in tunnan, enär den är s.a.s. "markbunden"

Fast en syren är alltid en syren ........
Ti bee
Jag gick förbi två små vackra uppstammade mini-syrener nästan varje dag där jag bodde förut. De blommade alldeles otroligt och var jättefina! Stora klot helt täckta med blommor. Så jag tycker att det låter som en god idé med en liten uppstammad syrén i krukan! smile.gif
Gäller bara att hitta ngn som saluför sådana då, känner inte till ngn själv.

Japansk blodlönn är också jättevackert! En favorit här hos mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon