Full version: Vad är det här?
Limeblossom
Hej!
Någon som kan tala om vad det här är för något? Har själv bara sett det på dom här bilderna...Får hämta en massa växter hos svärfar om jag vill. Vill jag det? smile.gif

lägger en länk till mitt album, fick det inte att fungera med bilden här.

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...ossom&pid=34683

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...ossom&pid=34684
Zazu
den första vet jag inte, den andra ser ut som en mahonia.

mvh zazu
bikiv
Gissar på
1) Vintergröna
2) Mahonia
mulle
Klart du vill ha båda! Men mahonian måste du skydda från vårsolen - den blir lätt brun!
Mulle
kristerh
Jag tror inte att det är vintergröna på bild 1 wink.gif kan vara nån slags krypoxbär wink.gif men bladen verkar lite stora wink.gif unsure.gif
krister
Fenja
CITAT (kristerh @ 26-08-2005, 09:40)
Jag tror inte att det är vintergröna på bild 1 wink.gif kan vara nån slags krypoxbär wink.gif men bladen verkar lite stora wink.gif unsure.gif
krister

Precis vad jag funderade på i går, men alla verkade ju så tvärsäkra...
Mvh
Fenja
Limeblossom
tackar smile.gif
kan iaf tala om att det ni tror/trodde var vintergröna är något som kryper intill en husvägg. Det är därför allt ska bort. Är något av det giftigt?
Ska ev dit i helgen och titta om det är något jag vill ha. Vet från bilderna att det fanns en rätt så fin ros...som dom inte tänkte besvära sig med att flytta utan kasta!
Igår var jag till min morbror och hämtade en stor pionklump som dom delat på.Tyckte den hade blivit för stor! Hur kan en pion i en gräsmatta bli för stor? Konstigt folk det finns smile.gif
Tyvärr var den full av gräs och någon slags klocka..djävulens påfund...
Rensade så gott det gick och planterade. Hörde när jag gick därifrån hur klockan hånskrattade till kvickroten och sa att där lurade vi henne allt. smile.gif
Men i rabatten är det torrt och bara pioner så det ska nog gå att hålla undan ogräset.
Tesa
Hihi....är det den klockan jag tror så får hon nog rätt....fru knölklocka är inte att leka med... wink.gif laugh.gif

Vintergröna är lätt giftig men jag tror inte heller att det är vintergröna iofs..
Limeblossom
Hej igen!
Det var helt klart krypoxbär nu när jag sett det i verkligheten. Men varken det eller mahonian blev med hem just nu. Men en hel massa annat smile.gif
Bla fina tuvor av blåsippor,vårkragar och en massa lökar. Det fanns även kaprifoler(tror jag iaf) med grova ned sågade stammar som jag ska gräva upp senare. Men...jag fick med mig två andra saker som jag inte är helt säker på så nu vill jag ha mera hjälp.
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...ossom&pid=34828
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...ossom&pid=34827
renate
På den första bilden: Lungört en vårblommande perenn
på den andra bilden: Kan det vara Fotblad ? jag är inte säker,ska hämta en bild från mina.

Så här ser Fotblad ut.
Tesa
Bild 2 ser ut att vara nån sorts skråp...petasites...
Limeblossom
Då hade jag rätt ang. Lungörten,fast jag aldrig sett en på riktigt.Får söka på nätet och kolla hur dom vill ha det och så.
Det andra ser inte ut som fotbladsbilden och skråp vet jag inte vad det är...
Carex
Hm, kanske helt fel svar, men den första tycker jag ser ut som någon slags bok. Och den andra påminer om järnek.
kerstin z5-6
Den första är pulmonaria lungört , halvskugga , fuktigt -vårblommande
Bra att plantera med lökar vars blast du vill dölja lite
Det andra är väldigt svårt då man inte kan avgöra bladstorlek -eller se hela växten -är det bara blad ? -Hur stora är de ? har den blommat ?
Limeblossom
Det är bara blad och jag tror inte dom har blommat. ca 30-50 cm höga, ser lite ut som pumpaplantor i ett tidigt skede. Ser ut som om det kommer mera....hmmm...hur ser stockrosor ut första året? Kan försöka ta en bättre bild när dom hämtat sig lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon