Full version: Vinterförvaring
pisanggoreng
Det börjar visst bli dags att tänka på vinterförvaring. För mig är det första året, och när jag har surfat omkring på nätet har jag hittat de mest olika tips och råd.

De jag undrar över mest är pelargoner, fuchsior och änglatrumpeter.

Vi har en mörk källare med omkring 10 grader hela vintern, och där kan man ju sätta lite lysrör om så skulle behövas. (Enligt vissa källor behöver dessa tre växter inget ljus på vintern, men då ska det nog vara lite kallare..?)

Ett annat alternativ är att göra ett litet utrymme till dem i det nya växthuset/uterummet och köra med frostvakt. Fast det blir kanske för kostsamt..? (Måste man ha extraljus ändå?)

Tacksam för era erfarenheter! smile.gif
Gillan
Eftersom jag har alldeles för fuktigt i min jordkällare
så ställer jag upp alla mina blommor på
övervåningen och där är ca 15 grader under vintern.
Det fungerar alldeles utmärkt och har så gjort under
många år nu.Du får ju vattna nång gång ibland smile.gif
pisanggoreng
Aha, jag kanske ska satsa på den lilla vinden istället, där det inte är för fuktigt. I källaren är det nog dessvärre alltid runt 80% luftfuktighet, och det blir kanske för mycket på vintern..?

Du har (extra-)ljus till dina antar jag?
Gillan
CITAT (pisanggoreng @ 26-08-2005, 11:57)
Aha, jag kanske ska satsa på den lilla vinden istället, där det inte är för fuktigt. I källaren är det nog dessvärre alltid runt 80% luftfuktighet, och det blir kanske för mycket på vintern..?

Du har (extra-)ljus till dina antar jag?

Nej, inget extraljus.Hos mig räcker det med fönstren
och pelargonerna förvarar de flesta helt mörkt.Jag tror de
flesta växterna gillar gillar att ha mörkt eftersom de vinter-
vilar.
Jag själv har inget alternativ än övervåningen.Och
som sagt vad, det har fungerat i många år nu. smile.gif
kerstin z5-6
De flesta växer har ingen naturlig vintervila i så hög temp som + 15 -de överlever, visst , men vintervila är + 5-+8 grader o mörkt -ju varmare desto mer ljus behövs -i + 15 rek jag ett par extra lysrör över -de kommer ändå inte att se särskilt kul ut men kommer igång bättre på våren o överlever fint
Fönster -nov -feb är att betrakta som -mörkt ..
pisanggoreng
Det börjar klarna...

Hur är det med luftfuktigheten under vilan? Spelar den någon roll? Är torrt eller fuktigt att föredra?

Kerstin, har jag fattat det rätt om det är OK att ställa fuchsior, pelargoner, änglatrumpeter osv mörkt hela vintervilan, bara man har det tillräckligt kallt?

Tack igen. smile.gif
kerstin z5-6
Ja om du har tillräckligt svalt ..knepet är väl att trots den relativt höga luftfuktigheten måste de nog ha en skvätt vatten då o då , för att inte torka ut
Det är lätt att övervattna -o då får du problem med mögel
För Fuchiorna är det nog ideal läge , pellisar finns det andra experter än jag på -mina står ljust i + 15-18 hela vintern -Änglatrumpet kan om den får lite vatten då o då stå naken utan blad bakom en gardin i varmt bostadsrum o ändå klara vintern ..
smile.gif
pisanggoreng
Tack! smile.gif
Caiza
Jag har en jätteliten matkällare som håller ca 10 grader varmt hela vintern. Jag övervintrade mina pelargoner där i vintras och de har varit och är fortfarande jättefina!

Jag bara ställde ner dom som dom var, klippte bort blommor och rensade lite, sen "glömde" jag bort dom ända till i februari, rensade ordentligt bland bladen och satte dom i fönstret (där det inte är så varmt och soligt), vattnade pyttelite då. Vattnade bara pyttelite när det var riktigt torrt, tills det var dags att fixa till dom lite och sen ställa ut dom.

Hälsn Catta

Lycka till!
inga maria
CITAT (pisanggoreng @ 25-08-2005, 21:23)
Det börjar visst bli dags att tänka på vinterförvaring. För mig är det första året, och när jag har surfat omkring på nätet har jag hittat de mest olika tips och råd.

De jag undrar över mest är pelargoner, fuchsior och änglatrumpeter.

Vi har en mörk källare med omkring 10 grader hela vintern, och där kan man ju sätta lite lysrör om så skulle behövas. (Enligt vissa källor behöver dessa tre växter inget ljus på vintern, men då ska det nog vara lite kallare..?)

Ett annat alternativ är att göra ett litet utrymme till dem i det nya växthuset/uterummet och köra med frostvakt. Fast det blir kanske för kostsamt..? (Måste man ha extraljus ändå?)

Tacksam för era erfarenheter! smile.gif

jag övervintrar mina trumpeter pellisar och fuchior i vårt garage ingen bil där alltså rolleyes.gif temperaturen är frostfritt till ca:8-10plus
i jan. brukar jag sätta på lite extraljus bestående av en vanlig skrivsbordslampa med lysrör den får följa dagsljusets timmar
(enligt konstens alla regler är det för dålig belysning men man tager vad man haver) huh.gif då vattnar jag trumpeter och pellisar ,fuchior får man vara lite försiktig med.i mars sätter jag ut dem i växthuset med frostvakt. så gör jag .men det finns ju många sätt ,en del hävdar att växterna ska ha vatten hela vintern men det beror på hur varmt de förvaras
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon