stelline
26-08-2005, 07:50
Jag skördade palsternacka med bara armar i måndags, och har nu drabbats av otaliga, stora blåsor från händerna och upp till armbågarna. Min chef menar att vissa personer kan vara överkänsliga mot ett ämne i bladverket, och att det i kombination med exponering i solljus ger utslag i form av blåsor. Har köpt kortisonsalva, men har än så länge inte märkt någon skillnad. Är det någon som har drabbats av detta, och hur gick ni i så fall till väga för att bli av med problemet?
Tacksam för svar! Ser ut som en spetälsk...
gammelnalle
26-08-2005, 09:33
De allergiframkallande egenskaperna hos frukt och rotsaker försvinner eller minskas vid kokning och djupfrysning. Detta gäller dock inte för selleri och palsternacka. Det finns inga metoder som gör kryddor, nötter och mandel inte är allergiframkallande. Reaktionerna som orsakas av kryddor och nötter kan vara snabba och allvarliga.
saxat ur
http://www.allergia.com/index.phtml?page_i...pmenu=67&lang=1handlar kanske mer om ätandet...
men tydligen finns det folk som är överkänsliga...
b
Jag känner av det i halsen när jag plockar bland palsternacksblasten! Det luktar ju ganska starkt från dem. Men jag har absolut inga problem med utslag och inte av att äta dem heller! Du får använda handskar när du håller på med palsternackorna i fortsättningen! Och långärmat!