LadyAdina
26-08-2005, 09:30
Lste just igenom ett par gamla trdar om att avkalka vatten eftersom vissa vxter inte vill ha kalk. D lste jag ngon intressant kommentar om att anvnda rhododendronjord till krukvxterna istllet fr vanlig krukvxtjord. Men funkar det till alla krukvxter? Det r inte precis mnga av mina krukvxter jag hittat info om att de inte gillar kalk, s hur r det med resten av vxterna, mr de bra eller dligt av att bli omplanterade i rhododendronjord? (Vxterna det gller r i princip bara vanliga krukvxter typ fredskalla, gullranka, clivia, vandrande jude, palettblad o.s.v.)
Ingen av de du rknar upp behver ngot annat n vanlig blomjord och flytande gdning frn ungefr febrari-oktober. Sm krukor r ofta ett skl till dlig tillvxt.
Mvh
Fenja
LadyAdina
26-08-2005, 12:52
Okej, d fr det vara som det r.

Tack fr svaret!
I bra blomsterbcker hittar du ofta vilka arter som r kalklskande respektive kalkskyende. Avkalka sitt vatten gr man bara till de kalkskyende.
LadyAdina
26-08-2005, 17:41
CITAT
Avkalka sitt vatten gr man bara till de kalkskyende.
Ja, det var det jag hade en knsla av och det var drfr jag brjade fundera nr jag lste det dr om att byta ut alla krukvxters jord till rhododendronjord. S det kndes skrast att frga innan jag skulle gra ngot dumt!