Full version: Nya albumbilder
Wargen
Hej på er. Har lagt in några nya bilder i mina album Sagolandet, Katter...och Bilder från Hjo. Reser till Grekland om en vecka. Då ska jag fota växter bl.a. som sedan ska in i mina album. På återseende alltså. smile.gif
mulle
Mycket fina och stämningsfulla bilder, Tack!
Njut i Grekland!
Mulle
Boxer
Tjusigt!

Kan du beskriva vad du gjorde med denna bilden i photoshop.
Wargen
wink.gif Hmmm, det var ett tag sen...få se om jag kommer ihåg....
Jag öppnade ett "vanligt" foto på en solros. Duplicerade bilden genom att högerklicka på bildens övre list. Ny arbetsruta kom upp. (Viktigt så man har kvar grundbilden i oförändrat skick.)
Sen öppnade jag ytterligare en bildruta, men tom.
Markerade solrosen på ursprungsbilden med verktyget >lasso<, ( ett ganska pilligt jobb innan man får linjen där den ska vara..)
därefter tryckte jag på >klipp ut< i kolumnen >Redigera<, gick över till den tomma arbetsrutan och tryckte >klistra in< under redigera igen..
Endast solrosen finns då i den nya rutan, sen får man ju fixa och trixa lite så formatet stämmer, sudda bort skräp osv...(vilket jag ser nu att jag slarvade med... unsure.gif )
Hoppas jag kom ihåg rätt, får nog ta och prova igen, så jag inte lurat dig... rolleyes.gif
amaira
Hej Wargen, trevligt att se dig här wub.gif .
Ha det så trevligt i Grekland, önskar jag med!!!

Jo, ett litet tips till, i Photoshop!

När du har gjort allt det där du beskriver (och gjort med solrosen), så spara i "Save for web"!
Kolla att "transparency" (genomskinligt) är i-klickat.
Då får man en bild utan bakgrund!!! Som man sedan kan klistra in i en annan bild om man vill.

Såhär t.ex:

Som jag sedan kan klistra in i en annan bild om jag vill, såhär t.ex:

Eftersom jag har engelska versionen, vet jag inte vad kommandona heter på svenska. Men spara-kommandona ligger såhär, under "File" ("Arkiv"):

Save
Save as
Save a copy
Save for web

biggrin.gif wub.gif från amaira.
Wargen
Tack för tipset, Amaira. wub.gif Jag har gjort det du beskriver, men glömt det. Glömmer rätt snabbt alla finurliga saker jag kommer på medans jag jobbar med en bild.... unsure.gif Får väl skylla på...åldern kanske blink.gif eller på att hjärnan är full av skräp. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon